Friday, September 3, 2010

انتخاب اسم شرکتهاي مهم

Adobe
اسم رودخانه ايست كه از پشت منزل مؤسس آن جان وارناك عبور مي كند .

Apple
ميوه مورد علاقه استيو جابز مؤسس و بنيانگذار شركت اپل سيب بود و بنابراين اسم شركتش را نيز اپل (به معني سيب ) گذاشت .

Cisco
مخفف شده كلمه سان فرانسيسكو (
San Francisco ) است كه يكي از بزرگترين شهرهاي امريكا است .

Google
گوگل در رياضي نام عدد بزرگي است كه تشكيل شده است از عدد يك با صد تا صفر جلوي آن .
مؤسسين سايت و موتور جستجوي گوگل به شوخي ادعا مي كنند كه اين موتور جستجو مي تواند اين تعداد اطلاعات (يعني يك گوگل اطلاعات ) را مورد پردازش قرار دهد .

Hotmail
اين سايت يكي از سرويس دهندگان پست الكترونيكي به وسيله صفحات وب است .
هنگامي كه مدير پروژه برنامه مي خواست نامي براي اين سايت انتخاب كند علاقه مند بود تا نام انتخاب شده اولاً مانند ساير سرويس دهندگان پست الكترونيك به
mail ختم شده و دوماً برروي وبي بودن آن نيز تأكيد شود. بنابراين نام Hotmail را انتخاب كرد. در كلمه Hotmail حروف Html به ترتيب پشت سرهم قرار گرفته اند. گاهي اوقات اسم اين سايت را به صورت HotMail نيز مي نويسد .

HP
شركت
HP توسط دو نفر بنام هاي بيل هيولت و ديو پاكارد تأسيس شد .
اين دو نفر براي اينكه شركت هيولد پاكارد يا پاكارد هيولت ناميده شود مجبور به استفاده از روش قديمي شير – خط شدند و نتيجه هيولد پاكارد از آب در آمد .

Intel
از آنجاييكه اين شركت از بدو تأسيس با تأكيد روي ساخت مدارات مجتمع ايجاد شد. نام آن را
INTegrated Electronics يا به طور مختصر INTEL نهادند .

Lotus
ميچ كاپور مؤسس شركت كه هندي الاصل بود از حالت لوتوس كه يك اصطلاح مديتيشن متعالي (
T.M) مي باشد براي نامگذاري شركتش استفاده كرد .

Mirosoft
نام شركت ابتدا به صورت
Micro-soft نوشته مي شد ولي به مرور زمان به صورت فعلي در آمد . Microsoft مخفف MICROcomputer SOFTware است. و دليل نامگذاري شركت به اين اسم نيز آن است كه بيل گيتس مؤسس شركت آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم افزارهاي ميكروكامپيوتر ها تأسيس كرد .

Motorola
شركت موتورولا با هدف درست كردن بي سيم و راديوي خودرو كار خود را آغاز كرد. از آنجاييكه مشهورترين سازنده بي سيم و راديو هاي اتومبيل در آن زمان شركت
Victrola بود. مؤسس اين شركت يعني آقاي پال كالوين نيز اسم شركتش را موتورولا گذاشت تا علاوه بر داشتن مشابهت اسمي كلمه موتور نيز به نوعي در اسم شركتش وجود داشته باشد .

Oracle
مؤسس شركت اوراكل يعني لري اليسون و باب اوتس قبل از تأسيس شركت روي پروژه اي براي
CIA كار مي كردند . اين پروژه كه اوراكل نام داشت بنا بود تا با داشتن مقادير زيادي اطلاعات بتواند تا جواب تمام سؤال هاي پرسيده شده توسط اپراتور را با مراجعه به مخزن اطلاعات بدهد. ( اوراكل در اساطير يوناني الهه الهام است. ) اين دو نفر پس از پايان اين پروژه شركتي تأسيس كرده و آن را به همين اسم نامگذاري كردند .

Red Hat
مؤسس شركت آقاي مارك اوينگ در دوران جواني از پدربزرگش كلاهي با نوارهاي قرمز و سفيد دريافت كرده بود ولي در دوران دانشگاه آن را گم كرد . زماني كه اولين نسخة اين سيستم عامل آماده شد مارك اوينگ آن را همراه با راهنماي كاربري نرم افزار در اختيار دوستان و هم دانشگاهيش قرار دارد. اولين جمله اين راهنماي كاربري « درخواست براي تحويل كلاه قرمز گم شده » بود .

Sony
Sony از كلمه لاتين Sonus به معناي صدا مشتق شده است .

SUN
اين شركت توسط چهار تن از فارغ التحصيلان دانشگاه استانفورد تأسيس شد .
Sun مخفف عبارت Standford Univercity Network مي باشد .

Xerox
كلمه
Xer در زبان يوناني به معناي خشك است و اين براي تكنولوژي كپي كردن خشك در زماني كه اكترا كپي كردن به روشهاي فتوشيميايي انجام مي گرفت فوق العاده حائز اهميت بود .

Yahoo
اين كلمه براي اولين بار در كتاب سفر هاي گاليور مورد استفاده قرار گرفته و به معني شخصي است كه داراي ظاهر و رفتاري زننده است . مؤسسين سايت
Yahoo جري يانگ و ديويد فيلو نام سايتشان را Yahoo گذاشتند چون فكر مي كردند خودشان هم Yahoo هستند .

چگونه یك اسم تجاری انتخاب كنید

چه چیزی در یك نام تجاری وجود دارد؟ چیزهای بسیار زیاد. اسم تجاری‌تان باید خاص و به یاد‌ماندنی باشد. همچنین موارد قانونی زیادی وجود دارند كه باید به آنها توجه داشته باشید. در اینجا نكاتی آمده است كه چگونه مناسب‌ترین نام را برای تجارت‌تان انتخاب كنید.
چه چیزی در یك اسم وجود دارد؟ وقتی كه اسم باعث موفقیت حرفه‌ای كوچك می‌شود، می‌توان گفت چیزهای فراوانی در آن وجود دارد. اسم درست می‌تواند شركت شما را ورد زبان همه كند و اسم نادرست می‌تواند شركت‌تان را محكوم به گمنامی و شكست كند. اگر باهوش باشید، برای انتخاب اسم شركت‌تان همان قدر می‌‌كوشید كه برای تحقق ایده‌تان، برنامه‌ریزی شغلی‌تان و انتخاب مكان خرید و فروش كوشیده‌اید. به طور ایده‌آل، اسم تجاری شما باید بیانگر مهارت، ارزش و تك بودن محصول و یا خدماتی كه ارائه می‌دهید، باشد. در مورد این كه یك اسم تجاری خوب چیست، بحث‌های زیادی وجود دارد. بعضی از كارشناسان عقیده دارند بهترین اسم‌ها، اسم‌های انتزاعی هستند، لوح نانوشته‌ای كه بشود با آن تصویری خلق كرد. عده‌ای دیگر فكر می‌كنند كه اسم باید آگاهی دهنده باشد تا مشتریان به سرعت بفهمند این كالا و تجارت چیست. برخی از كارشناسان هم بر این باورند كه اسم‌های تازه ساخته شده (اسم‌هایی كه از كلمات ساخته شده می‌آیند) بیشتر به یاد می‌مانند تا اسم‌های واقعی. در مقابل بعضی دیگر نظرشان این است كه بیشتر ا سم‌های تازه‌ساخت، كاملا فراموش شدنی هستند. در واقع هر نوع اسمی می‌تواند تاثیرگذار باشد به شرط آن كه از لحاظ استراتژی بازاریابی، از پشتوانه‌ مناسبی برخوردار باشد.

خودتان اسم را انتخاب می‌كنید؟
بر اساس تمام ملاحظاتی كه در مورد یك اسم تجاری خوب مطرح است، آیا باید با یك كارشناس مشورت كنید؟ مخصوصا اگر در زمینه‌ای كار می‌كنید كه اسم شركت‌تان چشمگیر خواهد بود و ممكن است روی موفقیت كاری‌تان تاثیر بگذارد؟ راحت‌تر نیست كه تاثیرات یك نام‌گذاری حرفه‌ای را لیست كنید؟
بله، همان طور كه یك حسابدار در مورد مالیات‌ها بهتر عمل می‌كند و یك آژانس تبلیغاتی كار تبلیغاتی‌تان را بهتر انجام می‌دهد، یك موسسه نام‌گذاری هم بهتر می‌تواند اسم مناسب برای شركت‌تان انتخاب كند.
موسسه‌های نام‌گذاری، سیستم‌های پیچیده و مفصلی برای خلق اسامی جدید دارند و به قوانین اسامی و علامت‌های تجاری آگاهی دارند. آنها این مهارت را دارند كه مضرات انتخاب اسم نامناسب را به شما گوشزد كنند و برایتان توضیح دهند كه چرا نام‌های دیگر بهترند.
یك مشاور اسم‌گذاری این كار دشوار و پیچیده را از دوش شما برداشته و عملی شگفت‌انگیز و عالی در فرآیند تجاری‌تان انجام خواهد داد.
كار نام‌گذاری، زیربنایی و پرهزینه است. یك موسسه نام‌گذاری حرفه‌ای، برای انتخاب یك اسم، ممكن است هر هزینه‌ای از 35 هزار دلار یا بیشتر از شما مطالبه كند. با این حال منفعتی كه در این كار نهفته است، این است كه اكنون با خرج این پول می‌توانید پولی در انتها ذخیره كنید. اسم‌گذاران حرفه‌ای قادرند نام بهتری برگزینند، نامی كه قابل فهم و به یادماندنی باشد و این یعنی كاهش هزینه‌های شما در مسیری طولانی. آنان این توانایی را دارند كه به شما كمك كنند تا دچار دردسرهای حقوقی ثبت‌نام و انتخاب اسم تجاری‌تان نشوید. اگر اسمی انتخاب كنید كه در حال حاضر به شخص دیگری تعلق دارد، دچار مشكلاتی می‌شوید كه برای شما بسیار گران تمام خواهد شد.
این كارشناسان با عناصر طراحی آشنایی دارند. مثلا این كه یك اسم بالقوه چگونه ممكن است روی یك نماد تاثیر بگذارد. اگر این هزینه را از روی بودجه شروع كارتان بردارید، كمك كارشناس می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی باشد. اسمی كه اكنون انتخاب می‌كنید، روی برنامه‌های فروشتان در طول كسب‌وكار تاثیر خواهد گذاشت. اگر شما مانند بسیاری از صاحبان مشاغل كوچك هستید، مسئولیت اندیشیدن برای یك اسم تجاری، تماما به عهده خودتان خواهد بود. یك خبر خوب با به كار گرفتن اصول اولیه‌ای كه نام‌گذاران حرفه‌ای از آنها استفاده می‌كنند، شما می‌توانید به یك اسم پرمعنا دست یابید كه مفید باشد، بدون آن كه هزینه‌ای بپردازید.

این اسم یعنی چه؟
با این تصمیم شروع كنید كه می‌خواهید نامتان چه مفهومی را برساند. برای این كه اسم شركت‌تان بیشترین اثر را داشته باشد، باید عناصر كلیدی حرفه‌تان را تقویت و تحكیم كنید.
جرالد لوئیس (Gerald lewis) كسی كه شركت مشاوره‌ایش (CDI Designs) كه تخصص‌اش كمك به خرده فروشان مواد غذایی است، می‌گوید: خرده‌فروشی بازار آن قدر تقسیم‌بندی شده است كه (یك اسم باید) به سرعت آنچه را كه مشتری به دنبالش است، منتقل كند. به عنوان مثال نام یك فروشگاه عمده‌فروشی باید این نقش و تصور را منتقل كند و همین طور یك فروشگاه اعیانی كه مواد خوراكی با كیفیت بالا می‌فروشد، اسمی كه با پیشوند تركیب شده باشد، نقشی مهم در این مورد ایفا می‌كند.
بنابراین اولین و مهم‌ترین قدم برای انتخاب اسم این است كه تصمیم بگیرید دقیقا كسب و كار شما چیست.
آیا این اسم باید معنی‌دار باشد؟ بیشتر كارشناسان پاسخ‌شان مثبت است. هر چه اسم شركت‌تان، با مشتریان ارتباط بیشتری برقرار كند، شما تلاش كمتری برای توضیح كالا به مشتری نیاز دارید. آلن سیه‌گل (Alan Siegel)، رئیس كمیسیون و مدیرعامل سیه‌گل و گیل (Siegel & Gale)، شركت ارتباطات بین‌المللی، عقیده دارد اسم سازها باید كلمات واقعی یا تركیبی از كلمات را به كلمات جعلی و غیرواقعی ترجیح دهند. او این گونه توضیح می‌دهد كه مردم واژه‌هایی را می پسندند كه آنها را بفهمند و بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند.
به این علت است كه نام‌گذاران خبره، در همه دنیا، اعداد زنجیره‌ای یا حروف آغازین را انتخابی نامناسب دانسته و آن را رد می‌كنند. از طرف دیگر، یك اسم این قابلیت را دارد كه بسیار پرمعنی باشد.
علم مشاوره نامگذاری به صاحبان مشاغل این گونه هشدار می‌دهد كه نسبت به اسامی كه مبهم تعریف می‌شوند، آگاه باشند.
اشتباهات عمده متوجه اسامی جغرافیایی یا زیست‌شناسی هستند. مثلا به این اسم به عنوان یك نمونه علمی دقت كنید: «San Pablo Disk Drives» حال اگر كمپانی بخواهد فعالیت‌هایش را از شهر San Pablo فراتر ببرد، چه؟ این اسم برای مصرف كننده‌های ساكن شیكاگو یا پنسیلوانیا چه مفهومی خواهد داشت؟ اگر كمپانی فعالیت‌هایش را فراتر از دیسك درایو و به سمت نرم‌افزار یا منیوال‌های راهنمای كامپیوتر ببرد، چه طور؟
اگر تصمیم داشته باشید همیشه در یك وضعیت محدود بمانید، اسامی خاص برای كارتان معقول‌تر و پرمعنی‌تر هستند. اگر خیال رشد و پیشرفت را در سر دارید، باید اسمی را برگزینید كه به اندازه كافی جامع باشد تا با رشدتان همسو باشد. چطور می‌شود اسم هم پرمعنا باشد و هم جامع؟ به طور علمی، وجه تمایزی میان اسم‌های توصیفی (مثل: San Pablo Disk Drives) و اسامی الهامگر وجود دارد. اسم‌های توصیفی، توضیحی عینی و قابل لمس در مورد حرفه ارائه می‌دهند، این كه چه می‌كند، كجا واقع شده و چیزهایی از این دست. اسم‌های الهام‌گر، انتزاعی‌تر و معنوی‌تر هستند و روی این تمركز می‌كنند كه این حرفه در چه موردی است. آیا مایلید كیفیت را برسانید؟ یا رفاه و سهولت و یا تازگی و نوظهوری را؟
اینها قابلیت‌هایی هستند كه یك اسم الهامگر می‌تواند آشكار سازد. مثلا انتخاب اسم «Italitour» برای كمك به تبلیغ تورهای دسته‌جمعی به ایتالیا. هر چند كه این واژه واقعی نیست، اما پرمعناست. شما سریعا می‌فهمید چه چیزی ارائه می‌شود، حتی بهتر از این، اسم «Italitour» ایجاد كننده هیجان سفرهای خارجی است. كارشناس می‌گوید: اگر این اسم به Italytour تغییر پیدا كند، نامی كاملا متفاوت خواهد بود. اما كلمه Italita را كه خارجی است، انتخاب می‌كنیم كه نامی بسیار آشنا، پرشور و هیجان‌انگیز برای انگلیسی زبان‌هاست و آن را با كلمه انگلیسی «Tour» تركیب می‌كنیم. تلفظش راحت است، تك است، ترسناك نیست و همچنان حال و هوای ایتالیایی دارد.
قبل از آن كه به فكر اسم برای حرفه جدیدتان باشید، سعی كنید قابلیت‌هایی را كه می‌خواهید كارتان با آن تعریف شود، مشخص كنید. مثلا اگر در حال افتتاح یك فروشگاه‌ نان تنوری هستید، به نامی احتیاج دارید كه حس تازگی، گرمی و فضای ساده خانگی را منتقل كند. به سادگی می‌بینید كه اسم‌هایی مانند «Kathy’s Bread Shop» یا «Arlington Breads» هیچ كدام از این ویژگی‌ها را نمی‌رسانند. (تنور، كوره: Hearth) دقت كنید. این نان به نظر، خانگی داغ و تازه می‌رسد. علاوه بر این، اگر خط تولید نان‌تان را توسعه دهید، می‌توانید این اسم را به «Open Hearth Bakery» تغییر دهید. این دگرگونی شما را قادر خواهد ساخت كه همچنان اسمی الهامگر داشته باشید بدون آن كه مشتریان ثابت‌تان را به اشتباه بیندازید.
اسم‌های تجاری توفان‌زا (ذهن‌انگیز)
اسم‌های توفان‌زای تجاری را پیدا كنید، به دیكشنری‌ها و كتاب‌ها و مجلات نگاهی بیندازید تا ایده‌های جدید به سراغ‌تان بیاید. اگر دوست دارید از دوستان و بستگان كمك بخواهید. هر چه فكرهای بیشتری مشغول باشند، بهتر است. در طول این فرآیند خلق و شكل‌دهی، تا آنجا كه می‌توانید به اسامی كارآمد بیندیشید.
موسسات نام‌گذاری حرفه‌ای، ابتدا بر اساس 800 تا 1000 اسم آغاز كرده و پیش می‌روند. مطمئنا شما آن قدر وقت ندارید كه به این تعداد اسم فكر كنید، اما سعی كنید حداقل با 10 اسم كه فكر می‌كنید خوب هستند، شروع كنید. هر وقت از تمام جوانب، آنها را بررسی كردید، حداقل نیمی از آنها را حذف خواهید كرد.
این كه بر چه اساسی این اسامی را می‌آزمایید و بررسی می‌كنید، بستگی به ملاحضات و علایق شما دارد. بعضی از این ملاحضات تقریبا جهانی هستند. مثلا ا سمی كه انتخاب می‌كنید باید تلفظی راحت داشته باشند، خصوصا اگر قصد دارید شدیدا به تبلیغات یا علامت‌های چاپی اتكا كنید. اگر مردم نتوانند این اسم را تلفظ كنند، از گفتنش اجتناب خواهند كرد. به همین سادگی هیچ چیزی نمی‌تواند برای یك شركت نوپا، آسیب‌رساننده‌تر از این باشد كه پتانسیل و فرصتش برای تبلیغلات شفاهی، سركوب شود.
بررسی‌های دیگر، به فاكتورهای شخصی‌تر بستگی دارند. مثلا اگر در اندیشه بازاریابی جهانی هستید و یا در یك منطقه چند زبانه قرار دارید، باید مطمئن شوید نامی كه برمی‌گزینید، مفهوم منفی در سایر زبان‌ها نداشته باشد. به عبارتی دیگر علم این گونه می‌گوید كه اگر قرار است تبلیغات اولیه شما در راهنمای تلفن باشد، باید اسم‌هایی را ترجیح دهید كه با الفبای اولیه نزدیك‌تر باشند. در نهایت مطمئن شوید كه این اسم، به هیچ عنوان ایجاد اشكال نمی‌كند. از یك كودك بخواهید آن را تلفظ كند و كمتر با حروف بازی كنید. اگر هیچ كدام از كارهایتان باعث خنده و تمسخر نشد، احتمالا آن اسم، مناسب است.
چاك برایمر (Chuck Brymer)، رئیس كمپانی نام‌گذاری «Iterbrand U.S.A» به جست‌وجوگران نام، نصیحت می‌كند به رقبایشان دقیق بنگرند.» نقش اصلی نام این است كه تجارت شما را از سایر تجارت‌ها متمایز می‌سازد. برایمر می‌گوید: شما باید رقبای فعلی‌تان را سبك و سنگین كنید و این كه چه نوع شیوه‌های خاصی را در پیش گرفته و ببینید چطور می‌توانید اسمی انتخاب كنید كه خودتان را از آنها متمایز و جدا كنید.

ساختن یك اسم
زمانی كه تقریبا تمام كلمات موجود در زبان، به عنوان نام تجاری استفاده شده‌اند، انتخاب اسم نوساخت، رایج‌تر و پرطرفدارتر می‌شود. شاید بهترین اسم‌های نوساخت، متعلق به موسسات مجرب نام‌گذاری باشند. مثل «Acura» بخشی از كمپانی هونداموتور كه توسط شركت NameLab و Flixx ساخته شده است. از زمان آغاز به كار NameLab، موسس آن «IraBachrach» تبدیل به قهرمان منحصر به فرد اسم‌های نوساخت شده است. او بر این باور است كه اسم‌های جدیدی كه از فرمول خوبی برخوردارند، حتی می‌توانند بسیار پرمعناتر از واژه‌های موجود باشند. مثلا به نام Acura توجه كنید. هر چند كه این كلمه، تعریفی در دیكشنری ندارد، اما در واقع، ریزه‌كاری‌های مهندسی را به ذهن القا می‌كند. یعنی همان چیزی كه مد نظر كمپانی است. چگونه می‌شود یك اسم این طور باشد؟ بچ راچ و پرسنلش این اسم را خلق كرده‌اند. «Acura» از «Acu» بخش لغوی و در بسیاری از زبان‌ها، به معنای «Precise» دقیق، كامل است. بچ راچ، با كار كردن روی بخش‌های لغوی معنی‌دار (چیزی كه زبان‌شناس‌ها آن را morphemes، تكواژ، می‌نامند) مانند «Acu»، مدعی خلق كلمات جدید است كه هم پرمعنا هستند و هم منحصر به فرد.
بچ راچ این گونه استدلال می‌كند: یكی از دلایلی كه شركت جدیدی شكل می‌گیرد، این است كه دارای ارزشی جدید و یك ایده جدید است. اگر نامی متعارف و عادی را برگزینید، به سختی می‌تواند تازگی فكر و ایده شما را بیان كند اما كاملا قابل فهم است كه یك كلمه تازه می‌تواند آن تازگی را به ذهن برساند. بچ راچ همچنین تایید می‌كند كه با این وجود این كلمات جدید همیشه هم بهترین راه حل نیستند. یك واژه جدید، پیچیده است و اشاره به این می‌كند كه محصول یا خدماتی كه ارائه می‌دهید نیز پیچیده است و این ممكن است آنچه كه شما می‌خواهید اعلام كنید، نباشد. به علاوه ممكن است این نوع اسم‌سازی فراتر از حد توان نام‌گذاران غیرحرفه‌ای باشد.
یك راه حل ساده‌تر، استفاده از هجی جدید كلمات موجود است. به عنوان نمونه، چیزی كه CDI خلق كرده است: Flixx. این كلمه از كلمه عامیانه و خودمانی «Flicks» به معنای سینما گرفته شده است. اما هجی غیرعادی‌اش، آن را جالب كرده است. در عین حال وجود دو حرف X در كنار هم، در پایان كلمه، زیبایی و جذابیت بصری به آن بخشیده است و نكته مهم این كه Flixx برای نام تجاری قابل استفاده‌تر از Flicks است، خصوصیتی كه به ویژه برای كاركردهای زنجیره‌ای در توسعه ملی مهم است.

حقیقتی درباره ثبت‌نام بازرگانی
وقتی اسامی مورد نظرتان را به چهار یا پنج اسم تجاری رساندید كه به یادماندنی، گویا و پرمعنی هستند و توسط یك كودك عادی خوانده می‌شوند، آماده‌اید كه دنبال ثبت‌نام تجاری باشید.
آیا هر نام تجاری باید به ثبت برسد؟ خیر. بسیاری از مشاغل كوچك نام تجاری‌شان را به ثبت نمی‌رسانند. تا آنجایی كه دولت حاكم به شما این اجازه را می‌دهد پیش بروید، ممكن است تا هر زمان كه دوست دارید، تحت یك نام ثبت نشده به فعالیت خود بپردازید. البته با توجه به این كه از نام تجاری متعلق به دیگری استفاده نكنید. اما اگر این گونه باشد، چه؟ این دو قضیه را پیش خود تصور كنید: شما یك تولید كننده كاملا جدید هستید كه قرار است اكنون سفارش‌های اولیه‌تان را بار كشتی كنید. یك شركت گمنام Ogunquit در مركز آگاستا ادعا می‌كند كه نام شركت شما به نام تجاری آنها تعدی كرده است و شما را وارد یك نبرد قانونی و حقوقی می‌كند كه منجر به ورشكستگی كمپانی شما می‌شود.
حالا تصور كنید كه از شروع به كار كمپانی شما 5 سال می‌گذرد. در تب و تاب رشد و شكوفایی هستید و به توسعه می‌اندیشید. اما درست زمانی كه می‌خواهید برنامه فرانشیزتان را آغاز كنید، باخبر می‌شوید رقیبی كوچك در Modesto، كالیفرنیا همنام با شركت شماست، از نام تجاری‌تان استفاده كرده و اسم شما را بی‌اثر می‌كند.
برای آن كه خطر استفاده از نام تجاری از پیش موجود، به خوبی برای شما روشن شود به این مطلب توجه كنید: وقتی Namelab مسئولیت نام‌گذاری درباره تعدادی از فروشگاه‌های قطعات اتومبیل را بر عهده گرفت، آنها بیشتر از 87 هزار اسمی را كه در همان حال برای فروشگاه‌هایی از این نوع وجود داشتند، برملا كردند. به همین علت است كه حتی كوچك‌ترین مشاغل هم باید اسامی تجاری‌شان را با ثبت كردن حفظ كنند. شما هیچ وقت نمی‌دانید كه فروشگاه‌ دورافتاده‌ شما به كجا قرار است برسد، اگر اداره یك مغازه دورافتاده‌تان تماما به عهده یك نفر است، بنابراین او نیازی به ثبت‌نام تجاری ندارد. اما اگر این شخص بلندپرواز و سختكوش باشد، همین فروشگاه محلی ممكن است روزی تبدیل به یك تجارت بزرگ شود.
باید مطمئن شوید كه نام شما از نظر دولت مركزی، قابل ثبت است. همچنین باید اطمینان پیدا كنید ایالت‌های مجزا كه می‌خواهید در آنجا تجارت كنید به شما اجازه این كار تحت این نام را خواهد داد. بسیار توصیه می‌شود قبل از آن كه در مورد یك اسم تصمیم قطعی بگیرید، از یك مشاور ثبت تجاری یا حداقل یك كمپانی پیگیری ثبت‌نام تجاری كمك بخواهید. پول اضافی كه اكنون خرج می‌كنید، باعث اجتناب از دردسرها و هزینه‌های تجاری شما در آینده می‌شود. سعی كنید تا زمانی كه وضعیت ثبت اسم تجاری كاملا مشخص می‌شود، انگیزه و اشتیاق خود را برای هر اسمی حفظ كنید.
از دست دادن نامی كه درباره‌اش رویاپردازی كرده‌اید، می‌تواند شدیدا باعث تضعیف روحیه‌تان شود.

درجات نام تجاری
پندارهای غلطی در مورد نام‌های تجاری و نشان موسسات و میزان حمایت آنها از جانب قانون وجود دارد. یكی از تصورات اشتباه اولیه این است كه یك نام تجاری شامل تمام كلاس‌ها می‌شود. در حقیقت نام‌ها و علامت‌های بازرگانی تحت كلاس یا درجات خاصی بایگانی می‌شوند. زمان ثبت اسم تجاری یا علامت بازرگانی، 45 كلاس یا طبقه برای انتخاب وجود دارد. كمپانی‌ها می‌توانند اسم را تحت یك كلاس (درجه) یا چند كلاس دسته‌ به نوع محصول یا خدمات‌شان به ثبت برسانند.
مثلا اگر شركتی، نامش تحت كلاس 15 (آلات موسیقی) به ثبت رسیده باشد، شركت دیگری كه آن هم به دنبال تجارت آلات موسیقی است و از همین اسم هم استفاده می‌كند، طبیعتا باعث بهم ریختگی و اشتباه در بازار خواهد شد و همچنین به یك نام از پیش ثبت شده، تعدی كرده است.
با این وجود، اگر در شركتی هم كه در كلاس متفاوتی فعالیت می‌كند، مثلا كلاس1، مواد شیمیایی، این آشفتگی و اشتباه رخ دهد، بسیار ناخوشایند خواهد بود.

بررسی نام بازرگانی توسط خودتان
اگر قرار است خودتان این بررسی را انجام دهید، كتابخانه‌های نگهدارنده امتیازات و نام‌های تجاری (PIDL) در سراسر جهان فهرست‌هایی از نام‌های تجاری ثبت شده قانونی دارند و همچنین بانك اطلاعات آنلاین از علامات ثبت شده و درخواست‌های ثبت‌نام كه در حال بررسی هستند، در آنجا موجود می‌باشد. همین طور در این كتابخانه‌ها می‌توانید از راهنمای محصولات و سایر اطلاعاتی كه در دسترس هستند، برای جست‌وجوی علامت‌هایی كه تاكنون ثبت نشده‌اند، استفاده كنید. این سایت همچنین یك پایگاه اطلاعتی آزاد در مورد نام‌های ثبت شده و نام‌های بلاتكلیف دارد كه این داده‌ها معمولا یك یا دو ماه بعد از بایگانی وارد تنور، كوره: PTO (Patent and Trade Marke Officers) شده‌اند.
در این شبكه شما می‌توانید جست‌وجوی خوبی هم در این مورد انجام دهید كه آیا كسی هم وجود دارد كه از این اسم استفاده می‌كند، بدون آن كه آن را به ثبت رسانده باشد. برای به دست آوران نتایج دقیق و كامل‌تر، این كار را بیشتر از یك وسیله جست‌وجو انجام دهید.
همچنین سری هم به ثبت‌نام‌گرها مانند تنور، كوره: Network Solution بزنید تا ببینید چه چیزهایی موجود است. این به شما كمك می‌كند تا مشاغل دیگری را كه از اسم انتخابی شما یا اسمی مشابه آن استفاده می‌كنند، پیدا كنید و همچنین منحصر كردن انتخاب‌ها، به شما كمك شایانی می‌كند.

تحلیل نهایی
اگر خوش‌شانس باشید، با سه یا پنج اسم تجاری كه از تمام آزمون‌هایتان سربلند بیرون آمده‌اند كار را تمام خواهید كرد. تصمیم نهایی را چگونه می‌گیرید؟
تمام معیارهای اولیه‌تان را به خاطر آورید. كدام اسم بهتر از بقیه اهدافتان را پوشش می‌دهد؟ كدام اسم شركتی را كه در ذهن دارید بهتر نمایان می‌كند؟ كدام اسم را بیشتر از بقیه دوست دارید؟
هر كمپانی، به راه و روش خودش به تصمیم نهایی دست می‌یابد. بعضی از كارآفرین‌ها اصول خاص خود را دارند و برای انتخاب اسمی از میان سایر اسامی، از دلایل مخصوص به خودشان استفاده می‌كنند. سایرین عملی‌تر عمل می‌كنند. بعضی از شركت‌ها، تحقیقی درباره مصرف كننده انجام می‌دهند و یا با كمك گروه‌های كانونی (Focus Groups) تستی انجام می‌دهند تا ببینند این اسم‌ها توسط دیگران چه طور دریافت می‌شوند. دیگران هم ممكن است این گونه تصمیم‌گیری كنند كه اسم‌شان قرار است مهم‌ترین چیز قابل رویت در پشت یك كامیون باشد. بنابراین از یك طراح گرافیك می‌خواهند كه اسامی مختلف را به صورت علامت‌هایی درآورد تا ببینند كدامشان به عنوان یك شكل طراحی شده بهترین است.
از تمام این معیارها استفاده كنید. می‌توانید این كار را به طور غیررسمی انجام دهید. نظر سایرین را هم بپرسید. بررسی كنید و ببینید كدام اسم به عنوان یك علامت تجاری، مناسب به نظر می‌آید. هر اسمی را با صدای بلند بخوانید، خوب دقت كنید و ببینید اگر در آینده این اسم در یك تبلیغ رادیویی یا فروش تلفنی شنیده شود، چگونه خواهد بود.
موسسات نام‌گذاری حرفه‌ای، برای این فرآیند مهم‌، از 6 هفته تا 6 ماه وقت صرف می‌كنند، اما شما احتمالا چنین وقتی نخواهید داشت. ولی برای انتخاب یك اسم مناسب سعی كنید حداقل چند هفته وقت بگذارید. هر وقت تصمیم خود را گرفتید، سریعا نسبت به این اسم در خودتان شور و اشتیاق ایجاد كنید. انتخاب اسم، اولین قدم شما برای ساختن یك هویت قوی برای شركت‌تان خواهد بود. چیزی كه باید تا زمانی كه تجارت شما برقرار است، پایدار باقی بماند.
منبع : كارآفرینان امیر كبیر