Thursday, September 16, 2010

تاریخ تعویض بعضی مواد


تعويض مواد و وسايلي که انسان در زندگي با آن سر و کار دارد لازم است. اما شناخت زمان مناسب تعويض براي جلوگيري از صرف هزينه نيز ضروري مي باشد. يکي از مهمترين دلايل تعويض مواد برخورداري از عملکرد مطلوب آن است و دليل ديگر آن جلوگيري از آسيب هاي ناشي از فرسودگي مي باشد. شايد سومين دليل را نيز بتوان ايجاد تنوع دانست، هر چند که دو دليل اول منطقي تر و تاثير گذار تر به نظر برسد.

کاهش آلرژي با تعويض بالش بعد از يک سال:
چربي مو و سر جذب بافت بالش مي شود و بعد از يک سال استفاده تبديل به بستر يا محيطي براي کشت باکتري ها مي گردد. اين دسته از باکتري ها توليد ذرات بسيار ريزي مي کند که مي تواند آلرژي زا باشد. لذا براي جلوگيري از بروز آلرژي بهتر است هر يکسال يکبار بالش خود را عوض کنيد.


تعويض تشک هر 5 تا 10 سال يکبار:
براي داشتن خواب عميق تر بهتر است تشک خود را هر 5 تا 10 سال يکبار عوض کنيد. تشک هاي خوب اغلب 9 تا 10 سال دوام دارد. اما بهتر است هر 5 تا 7 سال يکبار تعويض شود، به خصوص اگر خواب راحتي نداريد. اين امر به رهايي شما از کمر درد نيز کمک مي کند.


دستگاه تهويه خود را تا هر زمان که کار مي کند حفظ کنيد به شرط اينکه...: با نگهداري صحيح مثل سرويس سالانه مي توانيد دستگاه را تا 15 سال حفظ کنيد. بهتر است هر 6 هفته يکبار فيلـتر دستگاه را بازديد کنيد(به خصوص در هواي مرطوب). اگر آلودگي سطح فيلـتر را فراگرفته مي توانيد آن را بشوييد يا حتي تعويض کنيد.


مکمل هاي ويتاميني را بعد از 2 سال دور بياندازيد: آزمايشات نشان مي دهد که اغلب مکمل هاي غذايي حتي اگر در محيط سرد و خشک نگهداري شود، بعد از 3 سال بايد دور انداخته شود. و اگر داراي تاريخ انقضا نمي باشد 2 سال بعد از خريد ديگر از آن استفاده نکنيد.


خاموش کننده هاي آتش هر 10 سال يکبار بايد عوض شود: نوع قابل حمل اين دستگاه ها با گذر زمان فشار لازم و کافي خود را ازدست مي دهد و غير موثر مي شود، حتي اگر استفاده نشود.اگر اين دستگاه ها قابل شارژ است هر 6 سال يکبار آن را سرويس کنيد، يا هر زمان که فشار آن کم شد.


براي حفظ تخته گوشت خرد کن از انواع باکتري ها و عدم نياز به تعويض ...: بهتر است بعد ازهر بار استفاده از آن با آب گرم و مواد شست و شودهنده تميز شود و بعد در محلول حاوي يک بخش سرکه سفيد و 4 بخش آب، به مدت 5 دقيقه نگهداشته شود. سپس با آب شستشو داده شود و خشک گردد. اين روش استفاده و نگهداري سبب مي شود که حتي علي رقم وجود ترک و شکاف در تخته، ايمن از باکتري ها بتوان تا هر زمان از آن
استفاده کرد.


محلول لنز چشم را هر 3 ماه يکبار عوض کنيد: زماني که جعبه لنز باز شود، جرم ها و آلودگي ها به راحتي مي تواند روي لنز قرار گيرد و باعث عفونت شود. لذا بهتر است هر 3 ماه يکبار حتما محلول لنز را تعويض کنيد.


مسواک دندان را هر 3 تا 4 ماه يکبار عوض کنيد: زيرا فرچه فرسوده و کهنه نمي تواند به طور موثر باعث پاکيزگي دندان ها شود. پس بهتر است در صورت هر نوع تغيير در فرچه مسواک آن را عوض کنيد.


مواد آرايشي چشم را 6 ماه بعد از استفاده دور بياندازيد: ريمل، خط چشم، سايه چشم و هر آنچه براي زيبايي چشم استفاده مي کنيد، به دليل استفاده مرتب و برخورد با مژه ها مي تواند به راحتي آلوده به ميکرب شود. ساير لوازم آرايشي مايع که در تماس با چشم نيست، نظير کرم پودر تا 2 سال قابل استفاده است. محصولات آرايشي پوست خشک مثل پودر و ساير مواد آرايشي مربوط به لب تا 3 سال قابل استفاده است.


کرم هاي ضد باکتري را بعد از 1 سال دور بياندازيد: آنتي بيوتيک ها تا بيش از 1 سال قابل استفاده است اما آن دسته از آنتي بيوتيک ها که به صورت پماد وجود دارد ممکن است خاصيت خود را بعد از مدتي از دست بدهد، پس بهتر است بعد از يک سال تعويض شود.


استفاده از شامپوي شوره سر تا 3 سال امکان پذير است: اغلب شامپوهاي تجويزي پزشک تا تاريخ انقضاي پيشنهادي آن قابل استفاده است. اضافه کردن آب به قوطي تقريبا خالي شامپو براي استفاده از آخرين مقدار آن، باعث رقيق شدن محلول و عدم تاثير آن شود. لذا بهتر است ته مانده اين شامپو ها را بعد از چند روز دور بريزيد.

(نقل از ايران پرس نيوز)