Friday, September 10, 2010

تاريخچه نوروز


قديمي ترين متون بدست آمده که از اين جشن باستاني ياد کرده اند به قرن دوم ميلادي مربوط مي شود.
البته عقيده عموم براين باور است که اين جشن ريشه اي قديمي تر داشته و به دوره هخامنشيان باز مي گردد. حتي برخي از تاريخ دانان معتقدند که پرسپوليس – يا لااقل کاخ آپادانا و تالار صد ستون – به منظور گراميداشت اين موقعيت ساخته شده است. تنها اشکال کار در اين است که در هيچ نوشته هخامنشي نامي از نوروز و ذکري از اين جشن نيامده است.
قديمي ترين نوشته ايکه در آن نام نوروز ذکر گرديد به دوره اشکانيان و بعد از سقوط هخامنشيان بدست سپاه اسکندر مقدوني بازمي گردد.
اولين شرح جزئيات مراسم نوروز و نحوه برگزاري آن به نوشتارهاي دوره اردشير اول ساساني – در سال 224 ميلادي- مربوط مي شود و مهمترين جشن ملي ايرانيان محسوب شده است و از همين دوران رسوم متداول نوروزي مانند فرستادن پيام تبريک براي ملت و اهداي عيدي بشکل پول نقد و بخشش زنداني ها رواج پيدا کرده است.
بعد از سقوط امپراطوري ساساني با حمله اعراب، عيد نوروز از سوي خلفاي راشدين و بعد از ايشان خلفاي عباسي همچنان بعنوان يکي از اعياد رسمي ايرانيان پذيرفته و تاييد گرديد و حتي ترک ها و مغول ها نيز تلاشي براي محو و از ميان بردنش نکردند.

هفت سين
اين سفره که بواسطه قداست باستاني عدد هفت از هفت عنصر نمادين مورد علاقه پارسيان تشکيل شده حاوي عناصر زير است:
سبزه – نماد تولد دوباره
سمنونماد برکت و فراواني خوراک
سنجد – نماد عشق
سير – نماد شفاء
سيب – نماد زيبايي و سلامت
سماق – نماد رنگ طلوع خورشيد
سرکه – نماد صبر و جاافتادگي
سنبل – نماد آمدن بهار
سکه – نماد ثروت و توانگري

ضمنا اين ماهي بدبخت هيچ ربطي به سفره هفت سين ندارد. اين موجود زبان بسته نسبت به سرد و گرم شدن جايش و همينطور جابجا شدن بسيار حساس است و معمولا قبل از رسيدن تنگ سفره هفت سين چند بار دچار سکته قلبي مي شود و نيمه جان و مريض آخرين ساعات عمرش را روي سفره هفت سين طي مي کند.
شايد دلتان نخواهد بدانيد که چيني ها اين ماهي را – بدليل شکنندگي و ضربه پذيري اش – سمبل مرگ مي دانند!


حاجي فيروز

خبر آور سنتي ايام نوروز است که در اصل قرض گرفته شده از فرهنگ سومريان – و خداي ايثار آنها بنام دموز- مي باشد که طبق روايات سومري در انتهاي سال مي سوزد و خاکستر مي شود و در آغاز بهار دوباره بدنيا مي آيد.
در کشور هايي که قوميت نژادي سياهپوست وجود دارند – مانند کانادا – از سياه کردن چهره حاجي فيروز که مي تواند حمل بر مسخره کردن سياهپوست ها گردد، ممناعت مي کنند.

http://tehrantonian.blogspot.com/2006_03_01_tehrantonian_archive.html#114263174236439217