Friday, September 10, 2010

GPRS

General Packet Radio Service- GPRS

آيا ميدانيد که قادر هستيد در بيرون از خانه و در هر جايي در منطقه امريکاي شمالي و اروپا، کامپيوتر لپ تاپ خود را باز کرده و مستقيما به اينترنت وارد شده و وبگردي کنيد! اگر در کانادا زندگي ميکنيد، خواندن اين مطلب ميتواند برايتان استفاده عملي داشته باشد به شکلي که از اين سرويس مانند اينترنت معمولي استفاده کنيد. اگر هنگام خواندن اين مطلب در کشوري ساکن هستيد که اين امکان عملا وجود ندارد، آشنايي با تکنولوژي موجود در وراي آن جالب خواهد بود. وقتي در شهر تورنتو کانادا زندگي ميکنيد، گاهي افرادي را ميبينيد که در گوشه اي کامپيوتر لپ تاپ خود را گشوده و با آن مشغول کار هستند. اين منظره در کتابخانه ها و رستورانها و اماکن سرو قهوه بيشتر به چشم ميآيد. تا اينجاي قضيه عادي است اما ديدن صفحات وب اينترنت و آنتن بسيار کوچک و پهن برآمده از جنب لپ تاپ، نظرتان را جلب ميکند که چگونه اين لپ تاپ به اينترنت وصل ميشود. اهالي تورنتو کانادا بدانند که راجرز سرويس اتصال بيسيم اينترنت ارائه ميکند. اما چنين سرويسي چگونه کار ميکند؟
براي اتصال اينترنت ديتاي دستگاه لپ تاپ يا
Handheld يا PDA خود، در حاليکه در امريکا و کانادا سفر ميکنيد و نياز داريد تا به اطلاعات دفترکاري خود دسترسي سريع داشتيه باشيد، اينترنت بيسيم در خدمت شماست. سيستمي که بر مبناي GSM/GPRS کار ميکند. يعني ترکيبي از شبکه تلفن همراه و سيستم ارسال و دريافت ديتا. دستگاه شما به کمک يک کارت اينترفيس مخصوص ميتواند به سرعت به شبکه وصل شده و اقدام به برداشت اطلاعات نمايد. GSM برمبناي تلفن سلولي کار ميکند و در اين مطلب بدان نميپردازيم اما GPRS چيست و چگونه کار ميکند؟

شبکه GPRS که مخفف عبارت General Packet Radio Service ميباشد يک شبکه خصوصي "هميشه روشن" براي ديتاست. اين سيستم از شبکه تلفن سلولي GSM موجود براي ارسال و دريافت ديتا برمبناي TCP/IP به دستگاههاي موبايل GPRS استفاده ميکند. آدرسهاي IP خصوصي بصورت ديناميکي در شبکه به دستگاههاي موبايل اختصاص مييابد. اما اين APN يا Access Points Names است که يک مسير "گيت وي" به ساير شبکه ها مانند اينترنت، سرويسهاي WAP و يا شبکه هاي خصوصي ايجاد ميکند.

در عمل فايروالها با قرار گرقتن در APN، شبکه هاي خصوصي و عمومي را از هم مجزا نگه ميدارند. بدين ترتيب آدرسهاي IP اختصاص يافته به دستگاههاي GPRS از بيرون شبکه GPRS قابل آدرس دهي نيستند. بعبارت ديگر اين دستگاهها را نميتوان از داخل اينترنت رويت کرد. اينترنت و GPRS بيشتر براي قسمت کلاينت طراحي شده اند که مستقيما توسط مودم يا راتر (Router) عمل ميکند. معناي اين گفته ها آنست که ميتوانيد براحتي به اينترنت و شبکه خصوصي شرکت خود وصل شويد اما به اين راحتي ها نخواهيد توانست دستگاه بيسيم خود را به سرور تبديل کنيد. انواع دستگاههاي GPRS وجود دارد که ميتوانند سرويسهايي بروي تلفن موبايل، کارت راديويي براي يک کامپيوتر، کامپيوتر دستي handheld مجهز به موبايل GPRS را ارئه کنند.

سه کلاس يا طبقه کاري براي دستگاههاي GPRS وجود دارد که در عمل فقط کلاس B موجود است. کلاس A- همزمان در حالتهاي GSM و GPRS کار ميکند بنحويکه صوت و ديتا را در يک لحظه برقرار ميسازد. کلاس B- همزمان در حالتهاي GSM و GPRS کار ميکند اما نميتواند دو ارتباط را در يک لحظه حفظ کند. کلاس C- در هر دو حالت GSM و GPRS کار ميکند اما نه در يک زمان. بعضي از کامپيوترهاي لپ تاپ مجهز به کارت تلفن GPRS هستند و براي راه اندازي آنها بايد فقط يک "سيمکارت" موبايل در آنها قرار داد تا اينترنت وصل شود. اگر لپ تاپ شما مجهز به اين قابليت نيست آنگاه بايد نسبت به خريد و نصب کارت GSM/GPRS اقدام کنيد. واضح است که براي اتصال به اينترنت نياز به سرويس دهنده اي داريد که بايد در محل اقامت شما وجود داشته باشد.

http://aiyob.blogfa.com/post-22.aspx

... درهنگام حرکت و رفت و آمد، بدون هيچ زحمتي مي توانيد به شبکه جهاني اينترنت متصل باشيد. تنها چيزي که نياز داريد، يک گوشي با قابليت GPRS است.
GPRS سرويسي است که از طريق آن شما هميشه و همه جا آنلاين بوده و مي توانيد از اينترنت استفاده نماييد. شما مي توانيد از طريق لپ تاپ، رايانه دستي (PDA) يا مرورگر WAP روي گوشي خود در کمترين زمان به اينترنت متصل شويد.

- تعريف ساده سيستم GPRS چيست؟
GPRS يا نسل 5/2 تلفن هاي همراه ، يک سرويس راديويي بي سيم ، جهت ارسال ديتا است که نوعي يک مرجله مياني بين GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه هاي مخابرات سيار است که امکان ارسال ديتا را با سرعت 2/171 کيليو بيت بر ثانيه، امکان پذير مي سازد.
- اين سيستم چه تفاوتي با
GSM دارد؟
سيستم
GPRS ، پهناي باند وسيع تر و امکانات راديويي بيشتري در اختيار مشترکين قرار مي دهد تا ارسال ديتا با سرعت بيشتري انجام شود ، که اين مقدار 3 برابر حداکثر سرعتي است که کاربران مي توانند از شبکه هاي تلفن ثابت،اطلاعات دريافت کنند و تقريبا بيش از 10 برابر سرعت ارسال ديتا در شبکه فعلي GSM است.
-
GPRS چه امکانات جانبي در اختيار مشترکين قرار مي دهد؟
امکاناتي از قبيل ارسال و دريافت ايميل، انتقال فايل، جست وجوي وب، ارسال عکس و تصاير متحرک، اتوماسيون منزل ، چت و ..

- تکنولوژي گوشي هاي سيستم GPRS به چه صورت است، آيا با گوشي هاي فعلي نيز مي توان از امکانات اين سيستم استفاد کرد؟
سيستم
GPRS احتياج به گوشي هاي سازگار با تکنولوژي خود دارد ، بنابر اين از گوشي هاي فعلي نمي توان در شبکه GPRS استفاده کرد.
به صورت کلي،گوشي هاي تلفن همراه نسل 5/2 به سه دسته تقسيم بندي مي شوند: در يک دسته از آنها امکان برقراري ارتباط صوتي و ارسال ديتا به صورت همزمان وجود دارد و در دسته ديگر فقط يکي از شبکه هاي
GSM يا GPRS براي برقراري مکالمه صوتي و يا ارسال ديتا به صورت اتوماتيک انتخاب مي شود و در گروه سوم ، انتخاب شبکه به صورت دستي انجام مي گيرد.

- آيا سرعت در ارسال و دريافت ديتا به نوع گوشي موبايل نيز بستگي دارد؟

بله ؛ گوشي هاي تلفن همراه جديد از نظر سرعت ارسال و دريافت ديتا به سه دسته تقسيم بندي مي شوند؛ در دسته اول که از 1+2 کانال استفاده مي کنند و با سرعت 8/26 کيليو بيت بر ثانيه امکان Download و 4/3 کيلو بيت بر ثانيه امکان Upload دارند ؛ دسته دوم 1+3 کانال دارند و2/40 کيلو بيت بر ثانيه Download و 4/13 کيلوبيت بر ثانيه براي Upload دارند و گروه سوم ، تقريبا 6/53 کيلو بيت ثانيه امکان Download خواهند داشت و ما در آينده مجبوريم نوع گوشي خود را متناسب با سرويس هايي که از شبکه مي گيريم ، انتخاب کنيم.

http://hamvatansalam.com/news4580.html?PHPSESSID=8b2d6499a229b3015933aa404f827636


چگونه مي توان به
GPRS متصل شد؟
تنظيمات
GPRS بطور خودکار به گوشي شما ارسال مي شود.قبل از ارسال اين تنظيمات، پيغامي ارسال خواهد شد و در صورت تاييد، تنظيمات لازم به تلفن همراه شما منتقل مي شود. اين سرويس براي کليه مشترکين که گوشي با قابليت GPRS دارند، وجود دارد.

GPRS در واقع روش نويني براي ارسال داده ها از طريق تلفن همراه است. با استفاده از GPRS:

اينترنت از آن شماست!
با قابليت
GPRS تلفن همراهتان مي توانيد 24 ساعته به اينترنت متصل باشيد.

اينترنت همه جا، همه وقت
اطلاعات بر سرانگشتان شما جاريست! ديگر محدود به دفتر کار، ميزتان يا رايانه تان نيستيد.

هميشه آنلاين هستيد!
بطور دائمي به اينترنت متصل هستيد و صرفاً براي ارسال و دريافت اطلاعات هزينه مي پردازيد. بنابراين نگران هزينه آنلاين بودن خود نباشيد.

سرعت و راحتي اينترنت
مرور اينترنت يا ذخيره اطلاعات (
download) به سادگي و با سرعتي بالا امکانپذير است. هميشه اولين چيزي که روي گوشي شما ظاهر مي شود، متن ها و لينک هاي موجود در صفحه است تا سرعت شما براي دسترسي به داده هاي مورد نظرتان افزايش يابد.

هزينه منطقي
صرفاًٌ زماني هزينه به حساب شما منظور مي شود که داده اي ارسال و يا دريافت کرده باشيد. همين! شما براي متصل ماندن به شبکه جهاني هزينه اي نمي پردازيد. اين منصفانه است زيرا شما فقط پول آنچه را مصرف مي کنيد مي پردازيد.

رايانه دستي (
PDA) و GPRS
با داشتن يک
PDA و سرويس GPRS ،جهان در دستان شماست. مي توانيد ايميل تان را چک کرده و گشتي در اينترنت بزنيد. امروزه رايانه هاي دستي به سرعت در حال فراگير شدن هستند بطوريکه بسياري از وب سايت ها نسخه هايي از صفحات خود را بطور ويژه براي کاربران PDA طراحي نموده اند تا صفحات بطور کامل با اندازه صفحه رايانه دستي شما سازگار باشند. حتي براي مرور آن دسته از وب سايت هايي که نسخه ويژه PDA ندارند نيز مشکلي وجود نخواهد داشت. صرفاً مجبوريد در صفحه کمي بالا و پايين برويد تا کل صفحه را مشاهده کنيد.

http://iranew.blogfa.com/post-115.aspx