Wednesday, September 15, 2010

رموز آداب معاشرت

نشست های اجتماعي بخش مهمي از کار را تشکيل مي دهند. در اين گردهمايي هاست که مي توان به همراه دوستان تفريح کرد،‌ با مشتري هاي جديد آشنا شد و قراردادهاي مختلف بست. اما از سويي ديگر اين نشست ها مي توانند دام هايي خطرناک باشند.
کافي است بيش از حد احساس راحتي کنيد و خودماني شويد، قوانين پنهان اجتماعي را زير پا بگذاريد و در نتيجه به راحتي خود را نابود کنيد، در حالي که هيچ وقت نمي فهميد چرا؟

در متن زير ده دستور آداب معاشرت آورده شده، که توصيه مي کنيم به دقت آنها را بخوانيد و سعي کنيد به اندازه بيماري وبا از آنها دوري کنيد. اگر همکاران بي احتياطتان مي خواهند به اين محدوده ممنوعه پا بگذارند، به خودشان مربوط است ولي بهتر است شما حواستان را جمع کنيد که درگير چنين دردسرهايي نشويد.

ـ عدم توجه:
روي برگرداندن از شخصي که در حال صحبت با شماست، نشانه بي ادبي است. بذل توجه يکي از اصلي ترين نشانه هاي آداب معاشرت، و بهترين تمجيد از طرف مقابل است. براي کسب نتيجه بهتر، مي توانيد با حالت هاي مختلف صورت و بدن حرکات بدن نشان دهيد که به بحث علاقه مند هستيد.

ـ شـُل دست دادن:
اين حرکت نشان دهنده عدم اطمينان شما به خود است. به نرمي دست بدهيد. اين کار بيانگر اعتماد به نفس، خونگرمي،‌ گشاده رويي و صداقت است. ولي مراقب باشيد زياده روي نکنيد و دست طرف مقابل را خيلي محکم نفشاريد، چون آن وقت فکر مي کند که شما آدمي سلطه جو و طالب برتري هستيد.

ـ پشت کردن به ديگري:
زبان بدن (ايما و اشاره ها) شما مي تواند شخصيتتان را نشان دهد. اگر به خوبي با همکار خود برخورد نکنيد، اعلام کرده ايد که هيچ علاقه اي به صحبت نداريد. اين کار به نوعي توهين است و مي تواند منجر به ايجاد احساسات و تفکرات منفي و حتي خصمانه ديگران نسبت به شما شود.

ـ سيگار کشيدن:
امروزه، در بيشتر قرارملاقات هاي عمومي از سيگار کشيدن به شدت اجتناب مي شود. امتحانش مجاني است؛ در جمع سيگار آتش بزنيد تا چه غير سيگاري ها و چه سيگاري هاي مطيع قانون از شما بيزار شوند!


ـ برداشتن ظرف نوشيدني با دست راست:
هميشه نوشيدني خود را با دست چپ برداريد. اين طوري مي توانيد هنگام برخورد با ديگري، بدون دردسر و ريختن نوشيدني روي لباس هاي خود يا طرف مقابل، با او دست بدهيد. به علاوه دست راستتان گرم مي ماند، چرا که نگهداري نوشيدني با يخ، دستتان را سرد و مرطوب مي کند.

ـ نپوشيدن کت:
هيچ وقت لباسي مانند کت را در نياوريد يا اگر فرضاً براي کلاس گذاشتن کراوات زده ايد، گره کراوات خود را شل نکنيد مگر اين که ميزبان پيش از شما، چنين کاري بکند. به طور کلي، لباس نامرتب در نشست هاي عمومي بسيار ناپسند است.

ـ بيش از حد نزديک ايستادن:
هر يک از ما براي خود يک «حد آسودگي» داريم (که درافراد مختلف، متفاوت است) و دوست نداريم ديگران بدون اجازه به اين فضاي شخصي تجاوز کنند. اگر هم کسي اين کار را بکند سعي داريم از او دوري کنيم و از متجاوز به خاطر نزديکي بيش از حد بيزار مي شويم.

ـ بلند صحبت کردن:
با صداي بلند صحبت نکنيد. اين کار شما را مغرور و از خود راضي جلوه مي دهد. صدايتان بايد آرام و يکنواخت باشد و لحنتان بايد با زمان و موقعيت حاضر در آن هماهنگ باشد.

ـ زمان پايان ميهماني:
يک مهماني رسمي هيچ وقت نبايد بيشتر از دو ساعت طول بکشد. ساعت ۶ بعدازظهر شروع شود و حداکثر تا ساعت ۸ به پايان برسد. تا نيم ساعت پس از ساعت پايان مهماني بايد آنجا را ترک کرده باشيد.

ـ صحبت همزمان:
وقتي شخص ديگري صحبت مي کند، بهترين روش اهانت کردن پريدن وسط حرف اوست! قبل از پاسخ دادن، اجازه دهيد حرفش را تمام کند. به اين ترتيب نشان مي دهيد که فرد مؤدبي هستيد و طرف مقابل هم بهتر مي تواند گفته هاي شما را بشنود و بفهمد. در ضمن راز سخنور خوب شدن، خوب گوش کردن است.

منبع