Friday, September 10, 2010

آلکساندر گراهام بل و اختراع تلفن در کانادا

همه نام گراهام بل را شنيده اند. در ايران او را مخترع اولين دستگاه تلفن مي دانند و داستان او و همکارش واتسن را در کتابهاي درسي مدرسه خوانده اند. جالب است بدانيم که اين کارگاه که محل تولد اولين دستگاه تلفن ثبت شده در تاريخ است در حومه شهر Brantford در استان Ontario در فاصله يکساعت رانندگي از تورنتو قرار دارد!

خانواده گراهام بل از طبقه متوسطمرفه و در اصل اسکاتلندي بودند. وقتي بيماري سل در اسکاتلند شيوع يافت و جان دو تن از فرزندان خانواده را گرفت، از ترس از دست دادن بقيه افراد خانواده، اقدام به مهاجرت به کانادا کردند و ملکي در حومه شهر برنتفورد خريدند که امروز نيز پا برجاست و تبديل به موزه شده است.

اولين دستگاه تلفن در اين خانه اختراع شد و بعضي از حقوق ثبتي مربوط به اين اختراع نيز در شهر تورنتو وارد دفاتر اسناد رسمي اداره ثبت اختراعات گرديد. گراهام بل مي دانست که رقيبي بنام Elisha Gray در ايالات متحده دارد روي همين موضوع کار مي کند بنا براين تصميم گرفت حق ثبت اوليه اين ماشين را در آمريکا به ثبت برساند تا بعدا بتواند اين اختراع را بدون دردسر به بازار ارتباطات ايالات متحده بفروشد.

جالب اينکه هر دوي اين رقبا در يک روز اختراع خود را ثبت کردند و بل موفق شد دو ساعت زودتر از رقيب اينکار را انجام دهد. گراهام بل پس از دعواي حقوقي طولاني و پر خرجي سرانجام توانست در تاريخ به عنوان مخترع قطعي اولين دستگاه تلفن نام خود را به ثبت برساند. شايان ذکر است که اولين مکالمه راه دور تاريخ بشر بين شهر هاي برنتفورد و تورنتو انجام گرفت و حتي براي مدتها مرکز سوئيچينگ انتاريو در تورنتو واقع شده بود و تمام امواج ارتباطي بايد به تورنتو رفته و از آنجا به مقصد رله مي شدند.

البته آمريکايي ها اعتقاد دارند که چون ثبت حقوقي اين اختراع در بوستون انجام شده پس تلفن در آمريکا اختراع شده است. خنده دار اينکه آنقدر روي موضوع پافشاري مي کنند که حتي حاضر نيستند کپي برگه ثبت اختراع تلفن را به موزه بل - در محل زندگي و کارگاه وي – بدهند تا به معرض ديد عموم گذاشته شود!

در موزه گراهام بل نمونه اصلي اولين تلفن ساخته شده را – که هيچ شباهتي به تلفن هاي امروزي ندارد!- مي توانيد مشاهده کنيد. همچنين اولين ساختمان شرکت تلفن در دنيا و شماري از انواع دستگاههاي تلفن و سوئيچينگ که در طول يکصد سال گذشته اختراع شده اند در معرض تماشاي عموم هستند. در يکي اتاقک هاي اين موزه مجسمه شبيه سازي شده يک اپراتور تلفن را مي بنيد که اولين Headphone تاريخبه وزن پنج کيلوگرم !!!- را روي سر و شانه خود دارد.

بزرگترين شرکت مخابرات کانادا امروزه Bell نام دارد که ميراث بجاي مانده از تلاش هاي گراهام بل است. به جرات مي توان گفت تلفن، بعد از گذشت صد سال، هنوز مهمترين وسيله ارتباطي بشر است .براي ديدن گزيده تصاويري که از منزل خانواده بل و دفتر شرکت تلفن او گرفته ايم به اين لينک مراجعه کنيد.

http://tehrantonian.brinkster.net/Ontario/Bell_Homestead/Bell_Homestead_MainPage.htmhttp://tehrantonian.blogspot.com/2005_08_01_tehrantonian_archive.html#112430479633163449