Monday, September 13, 2010

ده اشتباه در بازار فارکس

اشتباه شماره 1: ترید در فارکس بدون استاپ لاست

فکر می کنید که به چه دلیل نام آن را "حد ضرر" گذاشته اند؟ زیرا در آن نقطه شما میخواهید جلوی از دست دادن را بگیرید.

هرگز نمی توانیم بطور کامل اهمیت تعیین یک حد ضرر پیش از ورود به بازار را در مواقعی که بازار بر خلاف شما حرکت می کند ، بشما توضیح دهیم. و هرگز سخنی از شما پذیرفته نخواهد بود که صلاحیت این فاکتور حیاتی در ترید فارکس را زیر سوال ببرد. من تمامی عقاید، دلایل و توجیهات تریدر های مختلف را شنیده ام که استفاده از استاپ را لازم نمی دانند، استاپ ذهنی دارند و یا بموقع از بازار خارج خواهند شد! و در نهایت نتایج آن را نیز دیده ام که میز کار خود را تمیز کرده اند و آرزو داشتند که با استفاده از استاپ لاست هنوز در این حرفه مشغول بودند.

همانند یک "سکته قلبی" با شما جدی سخن می گویم!( یک اصطلاح رایج در انگلیسی(
اگر ترید را بدون استاپ لاست انجام می دهید، دیر یا زود به آن گروه از تریدرها خواهید پیوست.

همیشه لازم است که بخود یادآور کنید که ترید محیطی پر ریسک است. همانطور که بسادگی پذیرفته اید که 100% تریدهایتان موفق نخواهد بود، باید بپذیرید که مقدار ریسک در هر ترید را نیز کنترل کنید. شما می باید به قانون احتمالات باور داشته باشید. وقتی تریدی انجام می دهید، همیشه این امکان وجود دارد که چیزی در بازار تغییر کند و این تغییر بازار را برخلاف انتظار شما بحرکت درآورد. چیزی که شما هرگز انتظار آن را نداشته اید. بعد از آن حرکت اگر شما هنوز در بازار حضور داشته باشید، ضرری بزرگ را متحمل شده اید و اگر این معامله از مدیریت سرمایه نیز بی نصیب باشد شما تمامی موجودی خود را از دست خواهید داد.

تمامی این مسائل با یک استاپ لاست برطرف خواهد شد.

در ضمن خروج از یک پزیشن ضررده، حساب شما و ذهن شما را رها می کند تا برای یک پزیشن سود اور دیگر متمرکز گردند. شما قرار است که تریدهای برنده و بازنده را توامان تجربه کنید. از پزیشنهای ضررده با سرعت و اعتماد بنفس بیشتری خارج شوید. وقتی از لحاظ منطقی پزیشنی را سودده ندیدید، اجازه ندهید که بازار بیش از آن از شما بگیرد.
تنها یک ترید می تواند تمامی آنچه را که اندوخته اید از شما برباید. از استاپ لاست استفاده کنید و هرگز این قانون را زیر پا نگذارید_ در تمامی تریدهای خود از استاپ لاست استفاده کنید.

بیش از این نمی توان پیرامون این موضوع صحبت کرد. این اشتباه را انجام دهید و از بازار خارج شوید.

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: امکان ندارد که بتوانید این مشکل را بدتر کنید. این بدترین اشتباه این بیزینس است.

راه حل: براحتی در هر ترید خود، استاپ را بگنجانید. وقتی موس را برای ورود کلیک می کنید، سریعا استاپ را در آن جای دهید.

نتیجه گیری:
امیدوارم این کتابچه برای شما مفید و روشنگر باشد. من تمامی این درسها را بسختی فرا گرفته ام. پیش از آنکه این موارد را بپذیرید پیرامون آن خوب فکر کنید. ممکن است که عده ای با من موافق نباشند. البته این اهمیت ندارد. مهم این است که شما برای ترید فارکس از لحاظ ذهنی آماده شوید. تنها امیدوارم که در ترید فارکس و کاری که انجام میدهید تمرکز بیشتری کنید و از انجام اشتباهات پر هزینه برحذر باشید.

اشتباه شماره 2: عدم یادداشت برداری از ترید ها

در زمانیکه من به آموزش روانشناسی ترید مشغول بودم در هر ترم جدید، حیرت زده می شدم که چه تعداد از تریدرها بدون یادداشت برداری از تریدهایشان به این حرفه مشغول بودند. این عمل به این می ماند که شما بیزینس خود را تنها بر پایه یک اطالاعات بنا کنید. مقدار پول خود!

تصور کنید که شما به من می گویید که بیزینسی دارید آما هیچ اطلاعاتی از تولیدات، متوسط فروش، مقدار تامل مشتری در داخل مغازه شما، معدل کلی فروشی شما که بیشترین بازده را برای شما داشته است و ... ندارید.

افراد دیگر همانند من شما را به ساده لوحی متهم خواهند کرد. شما نمی توانید بیزینسی را بدون اطلاعات لازم اداره کنید. و ترید همانند یک بیزینس است. لازم است که برای آن اطلاعاتی را مهیا کنید. اطلاعاتی که از ژرنال شما بدست خواهد آمد.

شما لازم است که از تریدهای خود ژرنال تهیه کنید زیرا پس از مدتی مواردی که مفید بوده اند و مواردی که مفید نبوده اند را می توانید با توجه به ژرنالتان استخراج کنید. دیر یا زود نتیجه خواهید گرفت که سیستم شما تنها قسمت کوچکی از موفقیت شما در ترید را ایفا خواهد کرد. باقی به نقش شما در ترید مربوط خواهد شد. اگر از نقش خود در تریدهایتان یادداشت تهیه نکنید نمی توانید جزئیات را مورد بررسی قرار دهید تا نقاط ضعف و قدرت خود را بهتر بشناسید. هدف اصلی تهیه کردن ژرنال از تریدهایتان، مستندسازی رفتار های برنده شما و همچنین رفتارهای بازنده شماست. پس از شناخت نقاط قوت و ضعف خود می توانید قوانینی برای تقویت نقاط قوت و همچنین کاهش نقاط ضعف خود وضع کنید. با این شرایط شما ریسک ضرر ها را کاهش می دهید و از ورشکستگی فاصله می گیرید.

بگذارید تا با نقل داستانی شخصی، از کمک ژرنال به پیشبرد هدف من در ترید مثالی برای شما بزنم.
بعنوان تریدری جوان بسیار عجولانه ترید می کردم. مدام بر اساس قضاوتهای سریع خود به تریدهای مضاعف می پرداختم. چون قوانینی برای ورود و خروج خود نداشتم با تریدهایی سیستم خود را محک میزدم. پس از اینکه تریدهای خود را یادداشت کردم، متوجه صحت سیستم شخصی خود شدم اما نقصی در آن وجود داشت که من از آن بی خبر بودم. من مدتی قبل از اینکه بازار در جهت تریدم حرکت کند، از بازار بیرون رانده میشدم. بعد از متوجه شدن این نقیصه من درست بعد از خروج با ضرر، پزیشن دیگری باز می کردم و در صورتیکه اینکار تکرار میشد مجددا وارد میشدم و این خود بعنوان یک نقص دیگر در ترید مطرح میشود( اشتباه شماره 6: اورترید).
بعد از بررسی نوشته ها متوجه راه حل بهتری شدم. با تغییر زمان ورود نتایج بسیار بهتر شد. همچنین قوانین جدیدی برای خود وضع کردم. از جمله اینکه بعد از سه باخت متوالی ترید را برای 24 ساعت کنار می گذاشتم. با رعایت این دیسیپلین شرایط بسیار بهتر شد. من تغییر خاصی در سیستم خود نداده بودم بلکه تنها رفتارهای خود را زیر نظر گرفتم.
اگر یادداشتی از تریدهای خود نداشتم، هرگز نمی توانستم به ضعف های خود پی ببرم و بر رفع آنها بکوشم. این تغییرات کوچک نتایج را بشدت تغییر داد.

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: هیچ ژرنالی تهیه نکنید. هرگز تریدهای خود را بررسی نکنید و تنها پس از هر ترید بالانس خود را زیر نظر بگیرید. در مورد تریدهای خود فکر نکنید و نصیحتهای حرفه ای ها را نادیده بگیرید.استاپ را فراموش کنید و هرگز یاداشتی بر ندارید.

راه حل: دفترچه ای بردارید و همه چیز را در آن یادداشت کنید. یادداشتهای خود را روزانه و هفتگی مرور کنید. در یک گروه حمایتی عضو شوید تا شما را مجبور کنند که ژرنال خود را جدی بگیرید.

اشتباه شماره 3: ترید خبرها

تمامی تریدرهای موفق شما را از اینکار منع می کنند. ترید بر روی خبرها، یکی از سریع ترین راهها برای رسیدن به گداخانه است! هیچ تریدر حرفه ای در هنگام اخبار به ترید نمی پردازد و یا استراتزی خود را تغییر نمی دهد.

مهم است که درباره اخبار مسائلی را بدانید. هرگز چیز خاصی در یک خبر نهفته نیست. هرگز! من حتی قدمی جلوتر می روم و می گویم اخبار بهیچ وجه اهمیتی ندارد و در واقع بازار نیاز دارد که از مجموعه خبرها برای تصویر نمودن فاندامنتال بازار استفاده کند.

اما برای تریدرهای موفق اخبار، در بیشتر مواقع، اهمیتی ندارد و تنها تاثیر آن مورد توجه است. و نه خود خبر.

کمی پیرامون این مسئله فکر کنید. همه اخبار را می خوانند. اخبار فارکس برای همه قابل دسترس است. در خبرها رازی نهفته نیست که شما با دانستن آن از زمانه پیشتر باشید و با آن موقعیت مناسبی برای خود ایجاد کنید. تمامی سرویس های اطلاعاتی، تلوزیون ها و بنگاههای اطلاعاتی به خبرهای دولتی دسترسی دارند و حتی مسئولان نیز از این اطلاعات باخبر اند. این خبرها پیش از آنکه شایع گردند مورد بحث، بررسی ، تبادل نظر و حتی تغییر ، قرار میگیرند. این موضوع از هفته ها و گاهی نیز ماهها قبل شروع می شود. حتی خبر های "غیر قابل انتظار" نیز ، از مدتها قبل در دو جناح مخالف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تمامی اخبار برای تریدرها برابر هستند و بازار بخاطر اخبار حرکت نمی کند. بازار بخاطر رفتار تریدرها حرکت می کند. بعضی مواقع تریدرها توجه بیشتری بر خبرها دارند و این باعث حرکت قیمت می شود. این تنها اهمیت خبر است.

بخاطر اینکه طبیعت تریدرها بدنبال یافتن تغییر در بازار است و معمولا در زمان پخش خبر تغییراتی رخ میدهد بسیاری از تریدر ها به آن علاقه مند میشوند. آنها با توجه به انتظارات قبلی، حدسی از نتایج یک خبر پیش از اعلام آن می زنند و برای مثال اگر به این نتیجه برسند که اخبار برای ارز مورد نظر ، Bulish خواهد بود، ارز مورد نظر را میخرند. این تمایل تریدرها برای پیش بینی و یا پیش گویی اخبار، باعث ایجاد ضرب المثل: "شایعه را بخر/حقیقت را بفروش" شده است.
بطور طبیعی بازار بعد از خبریBullish صعود می کند و بعد از خبریBearish سقوط می کند، اما در بسیاری از مواقع بازار برعکس عمل می کند. به این دلیل است که ترید در زمان خبر توصیه نمی شود. تریدرها قبل از خبر عمل خود را انجام داده اند و بعد از خبر بصورت معکوس عمل می کنند. حتما دیده اید که بعد از خبری Bullish بازار برخلاف انتظار سقوط شدیدی می کند. عموما به این دلیل است که افرادی که در بازار قرار داشتند بعد از اعلام خبر سودهای خود را خارج میکنند و از بازار خارج می شوند. بزبانی دیگر خریداران از بازار خارج می شوند و تنها فروشندگان در بازار می مانند و شما به عنوان خریدار تنها خواهید ماند.

وقتی که شما در انتظار خبری هستید تا بر روی آن ترید کنید، خود بخود ریسک بزرگی را متقبل شده اید و نتایج خبر چندان از این ریسک نمی کاهد. در بیشتر موارد بازار در هر دو سمت حرکات شدیدی انجام می دهد و این باعث ترساندن شما می شود و ممکن است که شما مجبور شوید که با ضرر از بازار خارج شوید. ترید بر روی خبر از پر ریسک ترین تریدها می باشد و معمولا حرفه ای ها در این مواقع از بازار خارج هستند و یا با حجم بسیار کمی در بازار باقی می مانند.

در واقعیت، بعد از پخش خبر تنها سه امکان وجود دارد:

1.
بهتر از انتظار
2.
بد تر از انتظار
3.
در حد انتظار

عکس العمل بازار به خبرها می تواند خود کمکی بزرگ برای شناخت شرایط حاکم بر بازار باشد. برای مثال وقتی خبری Bullish مورد انتظار است و بازار پیش از اعلام خبر نیز صعودی باشد و با اعلام خبری " بهتر از انتظار" بازار در انتهای روز نزولی شود، بدان مفهوم است که دیگر خریداری در بازار وجود ندارد و به احتمال زیاد در روز ها آتی قیمت نزول بیشتری خواهد کرد. بسیاری از تریدرهای تازه کار متعجب می شوند که چرا بعد از خبری Bullish بازار نزولی شده است و انها نمی دانند که بازار پیشتر خبر را لحاظ کرده است و خریداران حرکت خود را کرده اند.

تریدری نباشید که بر مبنای خبر وارد بازار می شود. انتخاب خود را با توجه به سیستم خود انجام دهید. انتظار نداشته باشید که بازار به خبرها احترام بگذارد. نباید انتظار داشته باشید که تفسیر شما از خبر همیشه درست باشد.

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: سعی کنید که نتایج خبرها را حدس بزنید. بر مبنای این حدس اندکی قبل از خبر وارد بازار شوید. می توانید بعد از اعلام خبر نیز سعی در گرفتن حرکت داشته باشید.

راه حل: اگر تریدی بصورت باز ندارید، تا 45-60 دقیقه بعد از خبر منتظر بمانید.
اگر ترید باز دارید مانیتور را خاموش کنید و اجازه بدهید شرایط بگذرد. از حرکات شدید بازار نترسید و مدتی به او فرصت دهید تا آرام شود.

اشتباه شماره 4: عدم اجرای صحیح وظایفتان

از بین تمامی اشتباهات تریدرهای فارکس این یکی از شایع ترین موارد است. اگر می خواهید که سریعتر پول خود را از دست بدهید، مطمئن شوید که در اجرای وظایفتان سهل انگاری می کنید.

مقصود من از وظایف شما، شناخت بازار است. بسیاری تصور می کنند که تنها کاری که لازم است انجام بدهند، خرید یک سیستم و یا نرم افزار و ترید کردن با آن است. اگر به این آسانی بود تعداد تریدرهای موفق بسیار بیشتر از تریدر های ناموفق بود.

این حقیقت دارد که داشتن یک سیستم خوب و یا حتی نرم افزار مناسب بسیار حائز اهمیت است. این سیستم ها شانس موفقیت شما را افزایش میدهند اما هرگز نمی توانند دانش بازار را در خود داشته باشند. دانش بازار نیازمند مطالعه مداوم و آموزش مستمر دارد.

هیچ سیستم و یا نرم افزاری نمی تواند شرایط عمومی بازار را درک کند و شما نمی توانید با نصب و اجرای مداوم آنها شاهد کسب در آمد همیشگی باشید. شاید در یک بازه زمانی بخوبی عمل کنند اما با تغییر رفتار بازار سرعت از دست دادن پول توسط این سیستم ها بسیار بیشتر از زمان سود آوری آنان است.

با شناخت واقعی روند می توانید از دردسر خود کم کنید و با اینکار می توانید سیگنالهای غلط سیستم خود را فیلتر کنید. این نوع شناخت را در هیچ سیستمی نخواهید یافت و هیچ کامپیوتری نمی تواند در این باره کمکی بشما بکند. تصور اینکه می توان از نرم افزار یا فرمولی برای این شناخت استفاده کرد تصور باطلی است. تمامی کارائی سیستم و نرم افزار در همان قسمت انتهایی کار خلاصه می شود. شما نیاز دارید که کیفیت بازار را بنا به شرایط بسنجید.

همانطور که راه و روش درست استفاده از سیستم خود را فرا می گیرید، بسیار حائز اهمیت است که از شرایط حاکم اقتصادی بصورت فاندامنتال مطلع باشید . بنظر من انجام وظایف شما بسیار ضروری است.

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: تغییرات اخبار را در نظر نگیرید. دوره های باز آفرینی را فراموش کنید و دوره های پیشرفته را برای خود لازم نبینید. کتاب های ترید را نخوانید. سمینارهای مختلف را نادیده بگیرید و به نتایج نامناسب سیستم خود اهمیتی ندهید.

راه حل: در حالیکه از نظم محکمی در اجرای استراتزی خود بهره می برید، روزانه بطور مرتب زمانی را به مطالعه اختصاص دهید. در سمینارها و وبینارهای مختلف و مفید شرکت کنید و از سودهای ترید خود مقداری را بر روی آموزش منظم خود هزینه کنید.خود هزینه کنید.

اشتباه شماره 5: استفاده از یک تایم فریم

همانطور که تا بحال دیده اید، باور بنده بر این است که روانشناسی بیشترین نقش را در موفقیت یک تریدر ایفا میکند. در حقیقت من نقش این عنصر را حتی بیش از 95% می دانم.
قسمت دیگری از این عنصر نگرش تریدرهای به زمان است. هر تریدری قبل از خواندن این بخش نگرشی در مورد زمان لازم برای نتیجه گرفتن از یک ترید دارد. حتی اگر مدام با خود بگویید که: "بهش زمان بده" باز انتظار شما در مدت مشخصی بسر خواهد آمد.

نقش این اشتباه بتازگی مورد توجه تریدرها قرار گرفته و راه حل های پیشنهاد شده بعلت دشواری توسط بسیاری از تریدرها نفی می شود. من از شما میخواهم که سعی خود را بکنید. بشما قول میدهم درک این مفهوم براحتی برای شما ممکن شود.

تصور کنید که هم اینک تریدی انجام داده اید. بنظر شما پس از چه مدتی آن ترید پولساز خواهد بود؟
مطمئن هستم که با خود می گویید که "سریعا". یا جواب خوهید داد " در فلان دقیقه" و یا "با بسته شدن فلان چیز".
آن مقدار زمانیکه شما مطرح می کنید در بسیاری از مواقع کافی نیست و به ترید فرصت نمیدهد که پولسازی کند.

مهم است که بدانید وقتی شما از یک تایم فریم خاص بهره می برید و وارد بازار می شوید، افراد بسیاری هستند که با استفاده از تایم فریم شما وارد بازار می شوند و همچنین افراد بسیار بیشتری هستند که از تایم های دیگر استفاده می کنند. با این وجود حتی اگر شما و تریدر دیگری از تایم فریم مشترکی استفاده کنید برای خروج استراتزی شما متفاوت خواهد بود. بسیار ممکن است که در لحظه ایکه شما سیگنال خرید گرفته اید شخص دیگری سیگنال فروش گرفته باشد.
در تایم های پایین تریدرها تنها فاصله اندکی را هدف می گیرند و با مقدار سود کم از بازار خارج می شوند. آیا شده است که تریدری را با سود ببندید و سپس حرکتی بزرگ درجهت ترید شما اتفاق بیافتد؟ شما سود بزرگی داشتید اگر و تنها اگر کمی بیشتر تحمل کرده بودید. بزرگترین مشکل استفاده از یک تایم فریم، جلوگیری از گسترش سود است.

بیاد داشته باشید که بازار بینهایت بزرگ است. در این بازار تریدرهای مختلفی فعالیت دارند که اهداف آنها نیز مختلف است. از دانشجوئی که برای پرداخت شهریه ترید می کند تا بیلیونها دلاری که بانکها و یا حتی دولتها وارد این بازار می کند. اهداف هرکدام نیز متغییر است. گاهی اهداف سالیانه مدنظر است و گاهی اهداف چند پِپی. این اهداف چند پیپی نیز جریان کوچکی در این بازار ایجاد می کند اما شنا کردن در این جریان عاقلانه بنظر نمیرسد. بیاد داشته باشید که:
حتی یک ماهی مرده نیز می تواند در جهت جریان واقعی رودخانه شنا کند. شنا بر خلاف جریان توان زیادی خواهد برد.

بسیار موثر تر و آسان تر است که با تریدرهای بزرگتر و در جهت خواسته های آنها وارد بازار شوید. تایم فریم بالاتر دید بهتری به شما میدهد و برای تشخیص روند صحت بیشتری نیز دارد.
تریدری باشید که مقدار زمان بیشتری در جریان شنا می کند.
مدام داخل و خارج نپرید.

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: حرکات تریدر های بزرگ را نادیده بگیرید و تنها روی چارت خود تمرکز کنید. به حرف سیستم خود در تایم های بالاتر گوش ندهید. در تایم بالاتر به مقاومت و حمایتهای شکسته شده توجه ای نکنید و بر خلاف جریان بزرگتر شنا کنید.

راه حل: برای اینکه دید جامع تری به شرایط داشته باشید تایم های پایین و تایمهای بالاتر از تایم خود را زیر نظر داشته باشید. به برهمکنش سیگنالهای تایم های مختلف توجه کنید.(سیگنال خرید در یکی و سیگنال فروش در دیگری-البته تنها با توجه به سیستم خودتان) همیشه ارزش بیشتری برای تایم بالاتر قائل شوید.

اشتباه شماره شش: اور تریدینگ

اورتریدینگ (ترید مضاعف)، نشانه ای از یک مشکل بزرگتر است. مشکلی که پیشتر آن را مطرح کردیم.
طمع، عزیزم طمع

بطور معمول از ترید های بیشمار یک تریدر به عنوان اورترید یاد می شود. ترید هایی که با سرعت بیشتری ضرری هنگفت را باعث می شود. بعضی از مواقع ترید در بازارهای گوناگون را اور ترید می نامند و گاهی نیز بازگشت به بازار، بمحض بیرون افتادن، به اور ترید شهرت می یابد. مهم نیست که شما چطور آن را متمایز می کنید. این اشتباهی مرگ آور برای حساب شماست.

می دانید که چرا باید با این نقیصه برخورد کنید؟
وقتی تریدی بازنده است، شما یا سیستم و یا هردوی شما مقصر اید!! نخست می باید از ترید های بیشتر دست بکشید.

اگر بر روش نادرست خود، با اصرار ، پول مفید خود را به بطالت خرج کنید، شما در حال ترید نیستید. شما به امید بازگشت پول در حال قمار اید. شما تفکرات واضحی ندارید و احتمالا حقایق را نادیده می گیرید. پس بهتر است مدتی از ترید کناره بگیرید و بکاری دیگر مشغول شوید. وقتی شما به اورترید مشغول اید، از بازار فاصله گرفته اید و کاملا در طبیعت احساسی خود بسر می برید.
ببینید: بازار به ترید شما اهمیتی نمی دهد. بازار غالب خود را دارد و پروسه خود را تحت تاثیر ترید های بیکران تریدر های مختلف منعکس می کند. بازار اهمیتی بر تاثیر رفتار خود بر هیچ تریدری نمی دهد. وقتی شما در حال ضرر کردن هستید، بسیار محتمل است که شما در سمت خطاکاران قرار گرفته اید و احساسات شما اجازه چنین درکی را به شما نمی دهد. با پافشاری شما بر تریدهای مضاعف تنها فاصله شما از موفقیت بیشتر می شود.

پس بهتر است کمی مرخصی بگیرید. تا زمانیکه پولی در حساب شما باقی باشد، این توانائی را بشما می دهد که فردا به نگاهی دوباره فرصت جبران ضرر های قبلی خود را داشته باشید. با ترید مضاعف بر ضرر های خود می افزائید و جبران این ضرر ها لحضه به لحضه سخت تر و سخت تر میشود.

ضرر ها قسمتی از این بازی است. آنها موانع کوچکی هستند. اگر بعد از هر ضرر، با ورود و خروج مکرر خود به بازار سعی در بازپس گیری پول خود داشته باشید، تنها خونسردی خود را از دست می دهید. و این فرصت را بخود نمی دهید که بازار را با منش معقول خود ببینید و نهایتا از دست سیستم شما برای جبران این ضرر کمکی بر نخواهد آمد.

پروسه ترید، از مجموعه ای از ضررها و سودها تشکیل می شود. اگر با انجام تریدهای خلاف سیستم تان و تریدهای مضاعف مشکل تان را پیچیده تر کنید، شما بسمت ذوب شدن پیش میروید.

تشخیص اور ترید ساده و جلوگیری از آن بسادگی ممکن است.
اگر شما تریدهای خلاف سیستم انجام می دهید، شما اور ترید می کنید.
اگر شما به تریدی می افزائید که در سود نیست، شما اور ترید می کنید.
اگر شما بعد از یک ضرر بسرعت یک ترید معکوس باز می کنید، شما اور ترید می کنید.
اگر شما مرتبا بر حجم ترید خود می افزائید، شما اور ترید می کنید.
اگر شما مرتبا از بازاری به بازار دیگر می پرید، شما اور ترید میکنید.
اگر شما در بازارهای مختلفی شرکت می کنید و تمامی حساب خود را درگیر آن می کنید، شما اور ترید می کنید.

بطور خلاصه، اورترید به تریدهایی اطلاق می شود که قسمتی از سیستم و برنامه شما نباشد. اور ترید ، تریدهایی است که ریسکی غیر معقول را به حساب شما وارد می کند.اگر شما فرفره وار عمل کنید، فرصت جبران شکست های خود را نخواهید داشت. از اور ترید بپرهیزید.

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: احساسات منطقی را در میزان ترید خود نادیده بگیرید. تعداد تریدهای روزانه خود را نشمارید. بخود بگوئید که اضافه کردن بر ترید برای همین یکبار اشکالی ندارد. از دست کسانیکه شما را نقد می کنند عصبانی شوید. نصیحت های حرفه ای را نادیده بگیرید و استاپ را از تریدهای خود حذف کنید.

راه حل: محدودیتی برای تریدهای بازندهء مکرر خود قائل باشید و به آن پایبند بمانید. اگر این شماره عدد 3 است، این جرات را داشته باشید که بعد از سه باخت بازار را برای مدتی رها کنید. با امید بازگرداندن این ضرر ها اعداد را به 4، 5و 6 تبدیل نکنید. از یک حرفه ای بخواهید که به هیستوری شما نگاهی بکند و از نصیحت های او بهره لازم را ببرید. اگر محدودیتی برای روزهای بازنده خود دارید، بعد از اتفاق افتادن این روزهای ضرر، چند روزی مرخصی بگیرید.

اشتباه شماره 7: تغییر در سایز تریدهایتان

بسیاری از ورزشکاران حرفه ای می توانند بشما بگویند که در زمانهایی آنها در شرایط آرمانی قرار دارند. تمامی این ورزشکاران با نظمی خشک و تمرین هایی منظم به این شرایط رسیده اند. یکی از مسائلی که آنها بطور مداوم تمرین می کنند اصول اولیهء حرفه شان است.

برای گلف بازها "طریقه چرخش" بعنوان اصل اولیه شناخته می شود. در بیسبال" پرتاب توپ" بسمت چوگان زن اینچنین است و در مسابقات رانندگی "مسیر" بعنوان اصول اولیه شناخته میشود.

در ترید پایه اولیه، شناخت سایز مناسب ترید، برای شما و روحیات شماست. تنها به این دلیل که شما توانائی مالی ترید 50 لات را دارید، مجاز به ترید در این اندازه نیستید. در بسیاری از تریدرها این اشتباهی رایج است که فکر می کنند با افزایش مرحله ای سایز ترید در هر روز ، آمادگی ترید در آن اندازه در آنها ایجاد می شود.اگر از بسیاری از تریدر ها درباره خجالت آور ترین تریدشان بپرسید، از تریدی صحبت می کنند که آنها بدلیل اینکه در شرایط آرمانی قرار داشتند دست به افزایش حجم ترید زده اند ولی نتیجه ای معکوس گرفته اند. به بیان دیگر آنها در سود آوری به تعادل رسیده بودند و از اینرو دست به افزایش سایز ترید زده اند ولی این توازن براحتی بهم خورده است. این تغییر سایز نگرش آنها را تغییر می دهد و نتیجتا باعث برهم خوردن نظم آنها می شود.

اگر میخواهید دورنمائی از این در ذهن داشته باشید، به زمانی برگردید که سعی در انجام کاری جدید داشتید. آیا شده است که شخص دیگری اینکار را برای شما آسان جلوه دهد؟ برای مثال زمانیکه پسر یا دختر شما برای اولین بار سعی در آموزش بیسبال یا رقص بالت می کند و شما و مربی او براحتی توانائی های او را در این زمینه درک می کنید. اما اگر شما برای پیشرفت به او فشار بیاورید باعث دلسردی آنها خواهید شد زیرا آنها هنوز قادر به انجام این کار نیستند. البته بمرور این توان در آنها ایجاد خواهد شد ولی در حال حاضر این را نمی بینند و این باعث کمبود اعتمواد بنفس در آنها میشود. تصور کنید که قهرمانان امروزی بیسبال را در سن 10 سالگی به زمین می فرستادند!!
در دوران جوانی پیش از آنکه به ترید بپردازم مدتی برای آموزش رانندگی در کلاس ماشین های تک صندلی می رفتم.
آموزش با دوره های نظری شروع شد و پس از مدتی به مرحله عمل رسیدیم. من مجبور بودم که با دور موتور پایین شروع بکار کنم تا از ماشین جا نمانم*. در دورهای اول سعی در توجه به انتقاد های مربی داشتیم و اجازه نداشتیم از میزان مشخصی از دور موتور فراتر رویم. بسیاری از هم دوره ای های من در همان ابتدای کار از ادامه رانندگی منع شدند. با رسیدن نوبت من بعلت موفقیت در یادگیری اصول اولیه و اعتماد بنفس بالای من بعد از سه دور ابتدائی ، اجازه استفاده از بیشترین قدرت موتور داده شد. وقتی که مربی چراع سبزی برای بیشتر کردن مقدار دور موتور نشان داد، من احساس می کردم که کاملا در شرایط ایده ال هستم(in the zone) و هیچ نگرانی احساس نمی کردم. بیست دقیقه بعد نزدیک بود که خود را بکشتن دهم. اشتباهات جدی ای از من سر زد که مجبور شدم سریعا سرعت خود را کاهش دهم و از جاده خارج شوم. مربی به من گفت: "من شما را زودتر از موعد بجلو راندم."
اگرچه که من در دور موتور پائین اجرای مناسبی داشتم ولی از زیربنای توانائی اجرا، در دور موتور بالاتر برخوردار نبودم. من نیاز به زمان وتجربهء بیشتری داشتم. پس از مدتی من موفق به اینکار شدم اما اینکار دو سال زمان برد. صادقانه می گویم که در آن هنگام چیزی نمانده بود که خود را بکشتن بدهم.

ترید شباهت زیادی به این اشتیاق آموزش دارد. نکاتی که در ابتدا باعث موفقیت در شما می شود با نکاتی که در مقاطع بعدی چنین چیزی را موجب می شود متغییر است. وقتی شما بهتر و بهتر می شوید وسوسه افزایش سایز ترید نیز در شما بیشتر خواهد شد و این افزایش با تغییر R/R باعث از بین رفتن تمرکز شما خواهد شد. با همین تغییر جزئی مسائلی که بخوبی پیش می رفت دچار بهمریختگی می شود.

تریدری نباشید که توان انجام همه کارها را در خود می بیند. براحتی سایز تریدهای خود را تغییر ندهید. اگر مسائل بخوبی پیش می رود به آن پایبند بمانید و با دلایل قانع کننده ای سایز تریدهای خود را افزایش دهید. بسرعت اینکار را انجام ندهید وگرنه شرایط تغییر خواهد کرد و جالب است که شما نیز دلیل منطقی برای این نتایج بد نخواهید یافت.


چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: بجای تمرکز بر روی نظم خود، بر روی پولهایی که بدست می آورید توجه کنید. سایز تریدهای خود را، بزرگترین مقدار ممکن انتخاب کنید و قوانین مدیریت سرمایه را نادیده بگیرید. استاپ لاست را فراموش کنید و وقتی ضرر می کنید سایز تریدهای خود را مرتبا افزایش دهید.

راه حل: خود را قانع کنید که از سایز مشخصی بهره ببرید تا در نهایت بتوانید حجم حساب خود را دو برابر کنید. قبل از افزایش سایز ترید حداقل 100 معامله با سایز قبلی انجام بدهید. مهم نیست که چقدر موفق عمل می کنید، سایز تریدهای خود را قبل از پایان رسیدن تقویم سال خود، افزایش ندهید .

اشتباه شماره 8: ترید با حجمی بزرگ برای حسابتان

سریعترین راه برای ورشکستگی، شرط بندی همهء دارائی بطور مداوم است. بسیاری از تریدرها زمانی این درس را می آموزند که حداقل چند بار خرابکاری ببار می آورند. یعنی حساب خود را نابود می کنند و مجبور می شوند که دوباره حساب جدیدی برای خود ایجاد کنند.

بنا به دلایلی، تمایلی در بسیاری از تریدر ها در سنین مختلف و با تجربه های مختلف وجود دارد که موجب می شود آنها از حجمی بزرگ در تریدشان استفاده کنند. این نشانی از یک مشکل بزرگتر است که در بیشتر تریدر ها وجود دارد و اگر شما مدعی هستید که دیگر دست به چنین اشتباهی نمی زنید، نمی توانید مدعی باشید که چنین تمایلی در حال حاضر در شما وجود ندارد.
حال این مشکل بزرگتر چیست؟

طمع، عزیزم طمع.

باید بدانید که باور شما، در زمانیکه یک ترید را فرصتی بزرگ برای کسب سودی غیر متعارف می داند، مبتنی بر واقعیت نیست. مطمئن باشید که تنها زمان می تواند درستی رفتار شما در هر ترید را قضاوت کند. از این لحظه در ذهن داشته باشید که هر تریدی که شما انجام می دهید پتانسیل حرکت در خلاف جهت شما را نیز دارد و اگر شما با حجمی بزرگ وارد شوید، پتانسیل باختی بزرگ نیز بهمان اندازه برای شما فراهم است.
سن، آموزش، توانائی و تجربه شما اهمیتی ندارد. شما نمی توانید ترید های 100% برنده داشته باشید و بنابر این درصدی از تریدهای شما نتیجه مطلوبی نخواهند داشت. پس آن تریدها نباید بقدری بزرگ باشد که در این پروسه به حساب شما لطمه وارد کند.
برای مقابله با طمع، شما نیازمندید که تغییراتی در حساب خود و بعلاوه طرز تفکر خود ایجاد کنید.

اولا که ترید یک بیزینس است. شما باید با او همانند یک بیزینس رفتار کنید. در هر بیزینس قوانینی است که تبعیت از آن بشدت توصیه می شود و یکی از این قوانین " بازگشت پذیری" است. بگذارید ساده بگویم. اگر پولی نداشته باشید شما از بازی خارج خواهید شد.

دوما، اگر شما پیش از این برنامهء قابل قبولی برای خود طرح کرده اید، پس لاجرم سود و زیان منطقی ای نیز در آن پیش بینی کرده اید. در قوانین پایه ریاضی مبحثی بنام "میزان R/R" مطرح شده است که شما نیز ناگزیر هستید با آن آشنا شوید. این بدان مفهوم است که با هر دلاری که شما از دست می دهید ، چند دلار در آمد را انتظار می کشید و از هر 100 ترید چه تعدادی ضررده و چه تعدادی سودده هستند؟

با جمع بندی این مطالب شاید سوالی در ذهن شما ایجاد شود که: " آخرش چی؟ " آیا میدانید که نتایج زیر از لحاظ آمار سودده هستند؟
"
از هر 100 ترید 42% سودده باشد
و در مقابل هر دلار ضرر، دو دلار سود بدست بیاید."

این عقیده من نیست. این احتمال، "ماتریس نابودی" * نامیده می شود و می توانید تحقیقاتی در این زمینه نیز داشته باشید. البته اگر درصد سود شما بیشتر باشد و اگر میزان سود شما از میزان ضرر شما نیز بیشتر باشد شما سرعت بیشتری در کسب درآمد خواهید داشت. اما مقصود این است که بدانید با چنین نتایجی نیز میتوانید کسب سود کنید.

خوب است که در سمت بالای ماتریس قرار بگیرید اما بسیاری از تریدر ها به چنین نقطه ای نمی رسند.
از اینرو است که پیشنهاد می شود با کمترین مقدار ترید را شروع کنید. این کار تمرینی می شود که خود را در مقابل طمع حفظ کنید.
و برای اینکه بر موفقیت های طولانی مدت تمرکز کنید لازم است که با کوچکترین حجم ممکن به ترید بپردازید تا در موقعیتی قرار نگیرید که توان جبران شکست های احتمالی پی در پی را نداشته باشید. من به این نتیجه رسیده ام که برای محدود کردن R/R در هر ترید از ریسک 1.5% استفاده کنید تا هم تمرکز خود را از دست ندهید و هم بر طمع خود چیره شوید.

این بدین مفهوم است که برای هر ترید خود، بدون توجه که چقدر به میزان موفقیت آن ایمان دارید، بیشتر از 1.5% از حساب خود را وارد معامله نکنید. و این یعنی که اگر شما از ریسکی برابر 3% تا 5% حساب خود استفاده می کنید، شما از حجمی 2 تا 3 برابر بزرگتر از حجم منطقی بهره می برید. و با این وجود احتمال ماتریس نابودی بهیچ وجه مناسب نیست و به احتمال زیاد شما قبل از اینکه به موفقیت دست پیدا کنید، تمامی حساب خود را از دست خواهید داد.

اگر شما تریدری طمع کارید و اگر چنین اتهاماتی بشما وارد است، همین امروز با بروکر خود هماهنگ کنید و از حجم معاملات خود بکاهید. و الا باید بگویم که در انتظار یک حادثه هستید. سه ترید ضررده متوالی می تواند 15% از حساب شما را بکاهد و آن را به تپش بیاندازد. مخصوصا که شما تریدر روزانه باشید!

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: خود را متقاعد کنید که شما در ترید نابغه اید و این برای شما اتفاق نخواهد افتاد. خود را متقاعد کنید که تحلیل های شما همیشه 80-90% درست بوده اند. می توانید برای یکبار هم که شده از استاپ استفاده نکنید و یا حتی بعد از هر ترید ضررده، بر حجم معامله خود بیافزائید.

راه حل: سریعا حجم معامله خود را کاهش دهید. و 20_30% از پول خود را از حساب خارج کنید. در صورتیکه از لوریج 200 بهره می برید هرگز بیشتر از 300% از حساب خود را وارد یک معامله نکنید. اگر این برای شما مفهوم تریدی مینی را دارد، بهتر است این مفهوم را بپذیرید.

اشتباه شماره 9: نداشتن برنامهء ترید

تصور کنید که امروز بعد الظهر با مدیر حسابداری خود تماس گرفته اید. تصور کنید که از او پرسیده اید:" برای شش ماه آینده چه برنامه ای دارید؟" و فرض کنید که او پاسخ می دهد: "خوب. هرچه پیش آید!. سعی می کنم که در مسیر درستی حرکت کنم و اگر اینطور نبود خارج خواهم شد!"

چه مدت از او بعنوان حسابدار خود استفاده می کنید؟

بسیاری از تریدر ها در کارهای روزانه از رفتارهایی مشابه بهره می برند و بسیاری حتی از این خصیصه آگاهی ندارند. نداشتن برنامه ای واضح و فشرده برای تریدهای روزانه، مشکلی جدی است و شما میباید هرچه سریع تر آن را رفع کنید. بهترین راه برای توصیف یک برنامه به شما، معرفی یک مثال بارز از تریدری حرفه ای است. این یک برنامهء ترید واقعی مربوط به تریدری حرفه ای است که از دوستان من نیز می باشد.

برنامه ترید سال 2006


"
هدف اصلی من، کسب 100% سود در انتهای سال است. برای این منظور اهداف نزدیک تری برای خود انتخاب کرده ام و آن کسب 25% سود در هر فصل است و بطور روزانه اکویتی خود را محاسبه می کنم. وقتی به اهداف روزانه خود رسیدم و مقدار اکانت به حدنصابی رسید، دو روز استراحت خواهم کرد و البته پزیشن های در ضرر خود را میبندم و پزیشن های در سود خود را باز می گذارم.

اگر سودهای پزیشن های باز من از مرز 25% فراتر رفت، به پزیشن های در سود اضافه خواهم کرد و حد ضرر را طوری قرار خواهم داد که 25% سود برای من محفوظ بماند.

اگر به سود فصلی خود نرسیده باشم، پنج روز استراحت خواهم کرد. و نتایج سیستم خود را بررسی خواهم کرد. و از خود خواهم پرسید : "آیا رفتار بازار تغییر کرده است که سیستم من بازدهی قبل را ندارد؟"

در طول سال بیشتر از سه بازار را ترید نخواهم کرد زیرا که میدانم قدرت تمرکز روی بازار های بیشتری را ندارم.
اگر تعداد پزیشن های بازندهء پشت سر هم من در یک بازار، بیش از چهار پزیشن باشد، مجددا به 5 روز مرخصی خواهم رفت ولی پیش از آن تریدهای در سود خود را باز گذاشته ولی تریدهای در ضرر خود را می بندم. از استاپ مناسب برای حفظ سودها بهره خواهم برد.

اگر در هر مرحله از برنامه پیش بینی فراتر روم، استراحت خواهم کرد و 30% از سود خود را خارج کرده و در جای امنی حفظ خواهم کرد. و اگر به برنامه نرسیده باشم به هیچ وجه به اکانت خود اضافه نخواهم کرد. اگر مقدار Drawdown من بیش از 40% شود برای یک سال ترید را کنار خواهم گذاشت.

روزانه تمامی فعالیت های ترید خود را یادداشت خواهم کرد و بطور هفتگی آن را مرور خواهم کرد. R/R و نتایج من مشخص است. هدف من افزایش 5% هرکدام در انتهای هر هفته است.

من تنها به قسمت صعودی بازار علاقه مندم و تنها دست به خرید خواهم زد. زیرا که میدانم هر سه بازار مورد علاقه من از جنبه فاندامنتال در طول سال صعودی خواهند بود. می باید که در طول سال با Option آشنا شوم، زیرا که میدانم در سال گذشته در صورت آشنائی با Option سودهای مناسبی نصیب خود می کردم. در طول هفته 2 ساعت را به مطالعه در این زمینه خواهم پرداخت.

پسرم در ماه می اینجا را بمقصد اروپا ترک خواهد کرد. یک هفته قبل تا یک هفته بعد از ترک او، ترید نخواهم کرد. برنامه داریم که در فستیوال های اکتبر شرکت کنیم. از اینرو سه روز قبل و بعد از آن نیز ترید نخواهم کرد. میدانم که از اختلاف ساعت بین کشور ها نیز رنج می برم. پس تا یک هفته بعد از بازگشت در شرایط خوبی نیستم و طبیعی است که ترید نمی کنم. این روزها را در تقویم ترید خود Block کرده ام و از اینرو برای ترید وسوسه نخواهم شد."

اگر خوب این برنامه را مطالعه کنید متوجه می شوید که در این برنامه تنها چیزهایی نوشته شده است که تحت کنترل او است. و موارد خارج از کنترل او در این برنامه ترید جایی ندارد (همانند بازار) . کتابهایی در این زمینه هستند که می توانند شما را در نوشتن یک برنامه خوب یاری دهند.

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: در برنامه ترید خود سود های غیر متعارف را هدف بگیرید. می توانید سودهایی که در دوران دمو تجربه کرده اید را نیز برای خود معین کنید. نیازهای احساسی خود را در ترید منظور نکنید و در هنگام نوشتن برنامه جایی برای خانواده خود نگذارید. مدام در نظر بگیرید که در تمامی روزها و در تمامی لحظه ها می توانید ترید کنید. سود مورد نظر خود در سال را با میانگین مشخصی برای ترید روزانه خود هدف بگیرید.

راه حل: از یک تریدر حرفه ای بخواهید که نقشهء روزانه/ هفتگی/ ماهانه و سالیانه خود را به شما نشان دهد. از خود بپرسید که آیا ممکن است من نیز از برنامه ای شبیه به این برای خود استفاده کنم؟ اگر تریدر حرفه ای از نشان دادن برنامه خود به شما خودداری می کند و یا چنین برنامه ای ندارد، او توانائی کمک بشما برای کسب موفقیت را ندارد و فراموشش کنید. منابع متعددی برای نوشتن یک برنامه موجود است. لطفا مطالعه کنید..

اشتباه شماره 10: دمو بمدت طولانی

دمو نوعی ترید آزمایشی است. اگر تجربه ترید را ندارید بهتر است در آغاز با دمو شروع کنید. مزایای این کار این است که شما با اساس کار بازار آشنا می شوید. در دمو شما می توانید نتایج تریدها ی خود را بصورت مصنوعی در حسابی غیر واقعی ببینید. با گذشت زمان بسیاری از تریدرها قادر اند که در بازه زمانی کوتاه مدت حساب خود را چندین برابر کنند و متقاعد می شوند که در حساب واقعی نیز می توانند نتایج مشابهی بدست بیاورند. حساب واقعی خود را افتتاح می کنند و پوفففف!!. در طول 3 تا 4 هفته غالبا نیمی از سرمایه خود را از دست می دهند و این عقیده من نیست. آمار چنین می گوید. از بروکرهای خود نیز در اینباره می توانید سوال کنید. نسبت "تریدرهای دمو " به "تریدرهای موفق ریل" یک در نود است.

چرا این اتفاق می افتد؟

زیرا تریدر ریسک را تجربه نکرده است.

بگذارید از مثالی استفاده کنم.

من یک خلبان شخصی هستم. و از سن 17 سالگی بتنهایی تجربه پرواز تک نفره را دارم. در سال 1979 در آکادمی نیروی هوایی استخدام شدم. پروازهایی نیز با جت جنگنده T-38 در شرایط سخت داشتم. بسیاری از دوستان از تجربه های بالای من در پرواز مطلع هستند.
در حومه شیکاگو فرودگاهی برای برنامه های روزانه خلبانان جنگنده وجود دارد. در اینجا کمک خلبانان بهمراه خلبانان بازنشسته ارتش در هواپیماهای فوق پیشرفته به تمرین مشغول اند. شما مجازید بصورت واقعی پرواز را تجربه کنید و تعقیب و هدف گیری دشمن(کمک خلبانی دیگر بهمراه خلبان بازنشسته ای دیگر) را تمرین کنید. در صورتیکه بدرستی دشمن را هدف گیری نمائید یک جایزه "بنام Kill" بشما اعطا خواهد شد. یک روز برای سرگرمی به این مکان رفتم و مطابق انتظار در پی رهگیری یک مبتدی بودم. البته با او صحبتی از آموزش های نظامی خود نکردم. وقتی با او از نوع آموزش های او صحبت به میان آمد از نمره های خوبی که در دوره های آموزشی کسب کرده بود ، با اعتماد بنفس بالا سخن گفت. او مدعی بود که تمامی حریفان خود را در شبیه سازهای مایکروسافت ، اعم از F-16 Falcon و F-15 Eagle شکست داده است. پذیرفتم که اعبارنامه او از درجه بالایی برخوردار بود و از لحاظ آمار میزان شکست او 6 در 20 پرواز بود. در همان ابتدای کار از عدم توانایی او در انجام کارهای ایروبیک مطلع شدم و بارها و بارها او را در معرض خطر قرار دادم و اگر کسی در کنار او نبود احتمال سقوط او بسیار بالا بود.
باید یادآوری کنم که من هرگز با شبیه سازهای مایکروسافت پرواز نکرده ام. تجربه های من واقعی بوده اند و این تفاوت بین ما دو نفر بود.
متوجه منظور من شده اید؟ "وانمود کردن" هرگز نمی تواند نتایج یک عمل حقیقی را بدست بیاورد. بله در مقطعی از زمان کسب تجربه در شبیه سازها لازم است. در مورد جنگ هوایی نفر به نفر "وانمود کردن" یک خلبان جنگی در مقابل دشمن با تجربه، باعث نابودی شما خواهد شد. در این مرحله فرصتی برای وانمود کردن نخواهید داشت. در حقیقت نیروی هوایی امریکا مدتها پیش چنین تجربه ای را کسب کرد. در جنگ متحدین با نیروهای مرکزی(جنگ جهانی اول) در سال 1914-1918 ، نیروی هوایی از نیروهایی بهره برد که تجربه پرواز آنها گاها از 10 ساعت تجاوز نمی کرد. تصور کنید که آن مردان با چه سرعتی در نبرد با Richthofen ، Boelke و Immelmann *کشته شدند. بسیاری نتیجه گرفتند که پرواز "خطرناک" است، اما در حقیقت نبود آموزش های لازم خطرناک بود.
من قصد ندارم شما را با توانائی های خود در پرواز تحت تاثیر قرار دهم. بلکه امیدوارم متوجه شباهت بین "ترید دمو" و "شبیه سازهای مایکروسافت" شوید.
وانمود کردن به انجام کاری شما را برای انجام درست آن متقاعد نمیکند. ترید دمو توانائیهای واقعی تریدر را از شما پنهان می کند. ترید دمو شما را در مقابل "تریدر های واقعی" و "پولهای واقعی" به کشتن می دهد. و این دیگر یک بازی نیست. اگر اشتباهی انجام دهید از پول شما کاسته خواهد شد. دکمه بازگشتی در کار نیست. اگر F-16 خود را در شبیه ساز بیاندازید ، فرصت دیگری خواهید داشت. انداختن F-16 شما در نبرد یعنی کشته شدن.از دست دادن پول در دمو مستوجب ایجاد اکانت جدیدی است و از دست دادن پول در ریل بازگشت به خانه بصورت یک "ورشکسته" است. ترید دمو هدر دادن زمان است زیرا هرگز نمی توانید توانائی های واقعی یک تریدر را در دمو بدست بیاورید. ترید دمو تنها می تواند کارائی های پلتفرم معاملاتی شما را بشما بیاموزد. در حقیقت این امتیاز قابل ایست. اما وقتی با این امکانات آشنا شدید، و حساب خود را ایجاد کردید، اکانت دمو وظیفه خود را انجام داده است و پنجره آن را ببندید. اکنون زمان آن است که "انجام بدهید یا بمیرید". فرصت دیگری ندارید.

اشتباه شماره 10 را انجام ندهید. هرگز فکر نکنید که با "وانمود کردن" در حال کسب تجربه های واقعی هستید .

چطور می توانید این مشکل را بدتر کنید: اکانت دیگری برای دمو در 30 روز آینده باز کنید. یا بعد از مارجین کال شدن در حساب ریل، به حساب دمو باز گردید.

راه حل: کوچکترین مقداری که بروکر اجازه می دهد حساب ریل باز کنید و 90 روز آینده را با کوچکترین حجم ممکن ترید کنید. اگر موفق به افزایش آن شدید حجم معامله و مقدار حساب را 20 % افزایش دهید. اگر هم حساب شما مرتبا کاهش یافت، این را بپذیرید. تنها را آموزش همین است .

منبع : http://www.farabourse.net/showthread.php?t=1559